două igluuri din aluminiu, noaptea

Realizarea de fotografii pentru National Geographic

Davide Monteleone

Cu vârfurile sale vulcanice impunătoare, cu plajele sale deșertice cu nisip negru și cu cascadelesale abrupte, Islanda este un loc de vis pentru numeroși fotografi. Însă, într-o zi deosebit de rece și de mohorâtă, cu aparatul de fotografiat îndreptat spre un iglu din aluminiu amplasat anonim pe câmpurile de lavă din Nesjavellir, în apropiere de Reykjavik, Davide Monteleone avea misiunea de a realiza o imagine care să stârnească interesul cititorilor și să îi facă să dorească să afle mai multe.

deal umbrit, acoperit cu iarbă © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/6.3, ISO 100

Subiectul, reprezentat de tehnologiile în plină expansiune de captare a carbonului, este extrem de important la scară geopolitică, iar „procesul de decarbonizare trebuie tratat cu adevărat cu aceeași importanță cu care este tratat un conflict”, explică Davide. „Noi am creat această problemă și tot noi trebuie să creăm o soluție pentru a o rezolva. Aceste mașinării sunt „armele” pe care umanitatea le construiește pentru a ne salva.”

Însă realitatea fotografierii acestor tehnologii este adesea problematică. „Pentru mine, problema a fost să găsesc un mod de a ilustra o poveste despre ceva ce nu se poate nici măcar vedea. Am fost să documentăm acest sistem de captare a carbonului și, la fel ca majoritatea acestor tehnologii, este foarte puțin atractiv din punct de vedere vizual, chiar dacă potențialul acestuia este incredibil de important. Prin urmare, trebuie să fie despre oamenii de știință și despre creațiile vitale ale acestora, care încearcă să capteze dioxidul de carbon din aer și să îl stocheze în subteran sau să îi reducă nivelul prin intermediul proiectelor în mare.”

mecanism uriaș de forare, văzut de sus © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/2.8, ISO 1600

Pentru acest articol, Davide a vizitat nouă amplasamente de captare a carbonului, din Europa și din restul lumii, pe parcursul a opt luni, petrecând de la câteva zile până la câteva săptămâni în fiecare amplasament. „Există numeroase cercetări care stau la baza fotografierii acestor articole, fotograful fiind foarte implicat cu echipele editoriale în ceea ce privește planificarea și luarea deciziilor”, explică Davide. „Astfel, deși un proiect de o asemenea anvergură și importanță poate fi o sursă de anxietate, nivelul de implicare și investițiile pe care le-am făcut în proiect contracarează toate emoțiile”.

În ciuda acestor dificultăți, după 12 ore extenuante la Nesjavellir, Davide a obținut imaginea ideală pentru coperta ediției din luna noiembrie 2023 a revistei National Geographic.

doi scafandri în mare, noaptea © Davide Monteleone

Davide a abordat proiectul cu o cameră de format mare, cu o dronă și cu Sony Alpha 7R IV, un model pe care îl descrie ca fiind „incredibil de eficient, deoarece face rapid și ușor tot ceea ce am nevoie. Procesul de lucru cu aceste camere ușoare, fără oglinzi, Full Frame, îmi amintește de modul în care primele aparate de fotografiat cu film de 35 mm au revoluționat munca de documentare la mijlocul secolului XX. În plus, cu 60 de megapixeli, calitatea sa poate concura cu camere mult mai mari și mai scumpe.”

„De asemenea, în cazul zilelor lungi și în condiții dificile, este foarte performant și mă pot baza pe acesta pentru a realiza peste o mie de fotografii cu o singură baterie, în timp ce rezistă la frigul din Islanda sau la umiditatea din Republica Democrată Congo”, afirmă Davide.

Apelând la creativitatea necesară pentru a depăși ceea ce la prima vedere ar fi considerat „destul de inestetic și de plictisitor”, Davide a explicat că spre deosebire de zonele de conflict, care sunt foarte reactive, proiectele de acest fel necesită răbdare și inspirație.

prim-plan cu un accesoriu de forare © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/13, ISO 100

„Astfel, împreună cu echipa mea, am început să lucrăm asupra acestui aspect, aplicând diferite idei pentru a vedea ce funcționează”, continuă acesta, „cum ar fi, de exemplu, dacă am putea schimba perspectiva fotografiei astfel încât să spună mai bine povestea, dacă să apelăm la câteva idei din fotografia industrială, dacă să folosim în mod creator lumini sau dacă să realizăm fotografiile în alt moment al zilei. În cazul igluului, am ajuns să fotografiem noaptea și să îl iluminăm cu o dronă mobilă”. De asemenea, Davide a sperat că va apărea și aurora boreală, însă după cum ne avertizează adesea islandezii, dacă vorbim despre aurora boreală, aceasta nu mai apare!

prim-plan cu un diamant care refractă lumina © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 2s @ f/22, ISO 100

„În cele din urmă, cred că am făcut o treabă bună”, consideră Davide, „până la urmă, fotografia a fost aleasă să reprezinte coperta revistei. Aceasta este o fotografie atrăgătoare, dar care ridică și câteva semne de întrebare: de a vrea să știi ce este igluul și ce face. Este atractivă într-un mod futurist, dar și peisajul oarecum extraterestru al câmpului de lavă este puțin premonitoriu. Fotografia vorbește despre promisiuni, dar și despre provocările care ne așteaptă și despre ce s-ar putea întâmpla dacă nu le îndeplinim”.

Astfel, Davide se consideră un fel de traducător. „Fotografia în sine nu explică nimic, dar dacă face pe cineva să citească despre captarea carbonului, atunci și-a îndeplinit rolul. Rolul fotografului de documentare nu este de a rezolva problema, ci de a stârni curiozitatea celorlalți pentru a o rezolva.

„Acest lucru nu s-a schimbat prea mult de-a lungul istoriei”, afirmă Davide, comparându-și rolul cu cel al persoanelor care au documentat revoluția industrială, de exemplu, fotograful Lewis Hine. „Sarcina noastră este de a evidenția o nouă revoluție industrială și de a ilustra aceste povești de transformare energetică. Trecem de la combustibilii fosili la energia verde și deși această acțiune nu va rezolva de una singură problemele climatice ale lumii, procesul de captare a carbonului reprezintă o parte importantă a acestui lucru. De asemenea, se îmbunătățește și fotografia din acest domeniu. Dacă în urmă cu cinci ani imaginile de arhivă dominau schimbările tehnologice, în prezent activitatea din acest domeniu se desfășoară cu mult mai multă creativitate și atenție.

La fel ca numeroși fotografi, Davide lucrează adesea într-un stil mai hibrid, astfel că și opțiunea de a filma pentru articolul din National Geographic cu aparatul său Sony Alpha 7R IV a reprezentat o componentă vitală. „Îmi place să prezint povești care includ videoclipuri, deoarece acestea sunt foarte eficiente din punct de vedere narativ și din punctul de vedere al povestirii. În special atunci când subiectele sunt destul de statice, ca în cazul acestui proiect, mișcarea și sunetul dintr-un videoclip pot fi mai convingătoare”.

inginer care verifică un cadran în camera pompelor © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/3.2, ISO 200

Deși povestea captării carbonului și schimbărilor climatice este inerent geopolitică, Davide consideră componenta umană ca fiind destul de motivantă. „Oamenii de știință sunt mereu incredibil de pasionați de ceea ce fac, dar și răbdători și emoționați atunci când explică”, încheie acesta, „chiar dacă este vorba despre ceva foarte specializat sau complex sau chiar invizibil pentru noi, ceilalți! Aceștia știu că aceste lucruri sunt absolut cruciale privind ceea ce se întâmplă cu planeta noastră. Iar dacă pot „traduce” energia acestor câtorva oameni într-un mesaj care va ajunge la cei mulți, atunci sunt mai mult decât bucuros să o fac”.

Produse prezentate

Davide Monteleone

Davide Monteleone | Italy

„Îmi găsesc inspirația în tradiția fotografiilor de documentare, însă interesul meu este de a încuraja curiozitatea și nu de a oferi informații. Povestea adevărată nu este în fotografie, ci în jurul și în spatele ei. Ceea ce vedeți în ramă este doar o fereastră deschisă spre emoții”

Articole similare

Înregistrați-vă pentru a primi propriul buletin informativ α Universe

Felicitări! V-ați abonat cu succes la buletinul informativ α Universe

Introduceți o adresă de e-mail valabilă

Ne pare rău! A apărut o eroare

Felicitări! V-ați abonat cu succes