Despicată de plăcile tectonice ale Africii, care se depărtează încet, maiestuoasa Vale a Marelui Rift străbate Kenya de la nord la sud. Climatul aspru este adesea caracterizat prin secetă, dar acest mediu ostil găzduiește multe păsări și mamifere în rezervații de faună sălbatică care sunt faimoase în lumea întreagă. Poate exista un loc mai bun pentru a dezvolta o idee?
„Această nouă abordare fotografică”, explică apreciatul specialist în faună sălbatică Will Burrard-Lucas, „reprezintă o progresie a muncii mele din ultimii câțiva ani, fotografiind noaptea cu capcane cu cameră și blițuri de la distanță. Modul ăsta de lucru prezenta niște restricții, pe care am vrut să le dobor prin acest nou proiect.”
De data aceasta, în loc să apeleze la capcane, Will a vrut să fie el însuși prezent, precum și să aibă mai mult control asupra iluminării. Așadar, a creat o adăpătoare în savana kenyană și a construit o ascunzătoare completă, cu stâlpi de iluminat de cinci metri lângă ea! „Am vrut ca iluminarea să modeleze subiectele, creând portrete mai grafice, mai izbitoare, dar păstrând în același timp aspectul simplu și natural. Așa că am creat un mic cerc de lumină menit să încadreze subiectul în raport cu umbrele din fundal.”
Dar mai întâi animalele trebuiau atrase. „Lucrez în această zonă de mulți ani”, spune Will, „și așa știam că există o mulțime de specii diverse. După cum v-ați aștepta, au fost evazive și timide la început, dar știam că vor veni până la urmă. Astea sunt proiectele care îmi oferă cele mai mari satisfacții – cele despre care nu știi cum se vor finaliza.”
Când a venit vorba de tehnica de iluminare a subiecților săi, Will s-a bazat pe un mix de tehnici adecvate pentru animale, pe camera Sony Alpha 1 și pe obiectivele sale de încredere. „Știind că folosirea blițului în mod obișnuit sau orice iluminare continuă normală mi-ar speria subiecții, am folosit câteva lumini roșii pentru focalizare și niște reflectoare de foarte mică putere, împreună cu diafragme largi și valori ISO ridicate. Adăpătoarea are doar aproximativ 5 metri diametru și am blocat unele zone cu tufe de spini, astfel încât să vină și să bea în punctul central al iluminatului meu.”
Întotdeauna simți un fior când apare un animal și ai aranjat totul corect pentru a-l fotografia”, își amintește Will. „În nicio noapte nu știi ce animal va veni sau când, dar toată munca și așteptarea merită.”
„Sony Alpha 1 a fost camera mea de bază pentru întreg proiectul și, împreună cu obiectivele 70-200mm f/2.8 GM OSS II și 400mm f/2.8 GM, a fost instrumentul perfect din mai multe motive”, continuă Will. „Obturatorul silențios este vital nu numai ca animalele să nu fugă, ci și pentru ca acestea să acționeze în mod natural atunci când le fotografiezi. Sony a făcut o treabă superbă adăugând capacitatea obturatorului electronic al camerei de a se sincroniza cu blițul. În egală măsură, focalizarea camerei Alpha 1 a recunoscut și a urmărit subiecții într-un mod incredibil, în special atunci când lucram în lumină foarte scăzută. Și focalizarea automată pe ochii animalului a fost demnă de încredere, ceea ce a însemnat că nu trebuia să-mi fac griji cu mutarea punctelor de focalizare sau cu alegerea părții corecte a capului animalului.”
Lucrul cu un bliț cu putere redusă a însemnat și că am profitat la maximum de performanța ISO genială a camerei Alpha 1, spune Will. „O valoare ISO mai mare este importantă, deoarece nu vreau să folosesc un bliț excesiv de strălucitor. Asta face și luminile să fie mai eficiente, însemnând că nu trebuie să schimb bateriile în mijlocul nopții. Cu Alpha 1, nu am nicio problemă să merg până la ISO 3200 sau ISO 6400, fără să mă aștept la niciun zgomot problematic.”
Cu totul pregătit, Will a reușit să surprindă o selecție superbă de imagini obișnuite la malul apei. „Acțiunile nocturne au reprezentat partea care m-a entuziasmat cel mai mult din perspectivă creativă, dar fotografiile de la răsăritul și apusul soarelui au fost legate de un alt obiectiv cheie: vroiam să arăt astfel de ascunzișuri pentru a genera mai mult turism în zonă. Asta, la rândul său, aduce venituri, sprijină comunitatea și stimulează eforturile de conservare.”
În plus, adăpătoarea creată de Will în parteneriat cu Shompole Wilderness Camp va ajuta la conservarea animalelor care se adună în jurul său, dincolo de nevoia lor de apă dulce. „Viața de aici se învârte în jurul disponibilității apei, iar crearea acestei surse deschide toată suprafața din jur pentru ca animalele să se hrănească și să prospere. Înseamnă că pot evita să se deplaseze câte 10 km până la cea mai apropiată sursă de apă și, posibil, să intre în conflict cu păstorii și animalele lor.”
Și proiectul său „viață de noapte” evoluează. „Voi continua să vizitez adăpătoarea însoțit de Alpha 1, precum și de un Sony Alpha 9 cu infraroșu pe care îl pot folosi cu lumină IR când e întuneric beznă”, încheie Will. „Pe măsură ce mediul se schimbă de-a lungul anilor, diferite animale vor începe să o folosească. Am o mulțime de fotografii noi în minte, așadar călătoria va continua, iar camera mea de încredere Sony Alpha îmi va fi alături la fiecare pas.”
„Studiez cele mai noi tehnologii și mă gândesc la modul în care acestea pot fi folosite pentru a fotografia fauna sălbatică în moduri care nu erau posibile până acum.”