2 copii jucându-se într-o barcă de lemn în pădure

Un loc al tămăduirii

Andrea Frazzetta

În 2021, pe când lumea încă încerca să-și revină după carantina impusă de covid, fotograful documentar Andrea Frazzetta a început să remarce că fiul său avea comportament bizar când era dus în parc. „În primele dăți, puștiului meu îi era frică,” mărturisește el. „Tot ce era în jurul lui îi părea străin și periculos. Mi-am dat seama că, până la acel moment, își trăise aproape toată viața ca într-o cușcă. Și deși eu trecusem printr-o experiență mult diferită, am simțit aceeași nevoie de a scăpa de trauma și sentimentul de pierdere al anului care trecuse.”

copil cu un rucsac roșu în pădure Caption: © Andrea Frazzetta | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/4.5, ISO 200

Ca părinte, Andrea știa că e nevoie să facă ceva în această privință. Trebuia să-și ajute copilul să-și construiască o legătură cu natura, sperând, în același timp, să-și regăsească propria bucurie de a fi în aer liber. Din fericire, ambele dorințe urmau să se împlinească; în plus, Andrea urma să aibă șansa de a-și folosi abilitățile de fotograf pentru o ocazie plină de bucurie. „Toate școlile erau încă închise, așa că am început să ne îndreptăm gândurile în altă direcție,” explică el. „Am găsit calea «educației naturale» – grădinițe care încurajau copiii să învețe în natură, nu într-o clasă. Băiatul meu a fost înscris la una din regiunea rurală de lângă Milano, iar eu am fost impresionat numaidecât de tot ce se întâmpla acolo: cum se comportau copiii în natură, experiențele lor și impactul vizual aferent.”

grup de copii privind niște vaci care pasc © Andrea Frazzetta | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/2.8, ISO 100

Așa că, la doar câteva luni după dificila experiență de a fotografia medici și asistente extenuate într-o secție de bolnavi covid din Bergamo, Andrea se afla acum într-un loc cât se poate de diferit, fizic și emoțional deopotrivă. Și deși subiectele abordate erau altele decât de obicei, dorința de a spune o poveste a rămas neschimbată, la fel și abilitățile de care era nevoie.

„Pentru un fotograf documentar, aceste școli păreau o oportunitate excelentă,” explică el, „și ceva de care ar fi putut beneficia mulți copii dacă reușeam să le promovez prin fotografiile mele. Chiar și înainte de covid, cu toții ne petreceam prea mult timp în aceste cuști, fie că erau apartamente, clase sau birouri.”

grup de copii urcând pe un deal © Andrea Frazzetta | Sony α7 III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.0, ISO 800

Așadar, pornind de la școala în aer liber din Milano a fiului său, Andrea si-a petrecut următoarele trei luni fotografiind șase «grădinițe în natură», lucrând între 7 și 10 zile în fiecare dintre ele. „Le găseai pe tot teritoriul Italiei,” explică el, „unele în afara orașelor, la țară, altele la munte sau la malul mării. Și a fost minunat să le pot vizita.”

Ca să spui povestea acestor locuri așa cum trebuie, afirmă Andrea, a fost nevoie de o combinație de abilități esențiale pentru traiul în aer liber și caracteristici tehnice ale camerelor Alpha și, cel mai important, de timp. „De regulă, când lucrez pentru ziare sau reviste, proiectele sunt de scurtă durată,” explică el, „dar pentru acesta am primit un grant de la National Geographic Society, care oferea sprijin fotografilor pentru ca aceștia să-și desfășoare activitatea în propriile comunități. Timpul suplimentar alocat mi-a permis să aprofundez munca la fiecare locație și chiar a schimbat stilul fotografiilor pe care le-am realizat.”

copil ținând o buburuză în mână © Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 50mm f/1.4 ZA | 1/3200s @ f/1.4, ISO 200

Camerele Sony Alpha 7R III și 7R IV pe care le-a folosit Andrea au fost de ajutor în diverse moduri. „La fel ca la proiectele mele obișnuite, am folosit două corpuri de cameră ca să nu mai fie nevoie să schimb obiectivele,” afirmă el, “și m-a ajutat foarte mult faptul că sunt atât de mici și ușoare. Am făcut cele mai multe fotografii compunând cu ajutorul ecranului, apoi pliindu-l, așa că am putut să fotografiez de la înălțimea taliei sau de mai jos. Asta m-a ajutat să cobor până la nivelul ochilor copiilor și era mai puțin evident că fac o fotografie. Dacă aduci camera până la nivelul ochilor tăi, oamenii, inclusiv copii, vor reacționa altfel.”

Și capacitatea camerelor Alpha 7R de a fotografia silențios a fost esențială, spune Andrea, la fel ca viteza lor de focalizare. „Obturatorul silențios are un impact extraordinar asupra fotografiei de documentare,” explică el, „pentru că lucrezi altfel în deplină libertate și cu mai multă autenticitate. În ceea ce privește focalizarea automată a camerei, este excepțională. Este adevărat, am avut mai mult timp decât de obicei, dar asta nu înseamnă că mi-am permis să ratez acele momente care trec repede. Chiar și la folosirea obiectivelor rapide, cum ar fi FE 50mm f/1.4 ZA, focalizarea perfectă era disponibilă mereu într-o fracțiune de secundă.”

copil ținând în mână o pasăre mică © Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 50mm f/1.4 ZA | 1/640s @ f/2.0, ISO 125

„Chestia ciudată e, că după ce am petrecut atâtea săptămâni observând copiii în natură, mi se pare că sunt mult mai concentrați decât într-o clasă,” concluzionează Andrea. „Pare ilogic, dar sunt mai liniștiți. Prin urmare, ar trebui să ne gândim serios la modul în care se face educația. Cu siguranță, există o cale mai bună.”

grup de copii stând așezați în cerc pe o plajă © Andrea Frazzetta | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/5.0, ISO 100

Andrea a observat schimbări și la propria persoană. „Faptul că frecvența de fotografiere era cu mult redusă, iar eu eram înclinat mai mult spre contemplare, cred că se vede și în imagini. Sunt diferite de fotografiile pe care le fac în mod normal, mult mai liniștitoare și delicate, și mi se pare că reflectă mediul natural în care mă aflam.”

„În timpul pandemiei de covid, cred că mulți dintre noi s-au gândit să facă schimbări în viața lor,” încheie el, „dar câți dintre noi chiar au reușit? Să-mi deschid inima pentru natură prin acest proiect a fost o mare șansă pentru mine. M-a făcut să mă simt binecuvântat. Binecuvântat că sunt în viață, că pot să văd acești copii apreciind natura și că pot să fiu din nou fotograf.”

Produse prezentate

Andrea Frazzetta

Andrea Frazzetta | Italy

„Pentru mine, fotografia reprezintă un instrument ideal pentru explorare. Un mod de a descoperi lumea, alte persoane și o mai mare parte din mine”

Articole similare