doi fluturi albi cocoțați pe tulpini

Cum fotografiez | Fotografierea faunei sălbatice primăvara și vara

Petar Sabol

Pentru mine, primăvara și vara înseamnă noi începuturi. Încep să apară culorile strălucitoare ale primelor flori, iar eu sunt deosebit de încântat să văd fluturi și libelule. Ador animalele, iar petrecerea timpului cu ele în natură este sursa mea inepuizabilă de fericire și inspirație, iar pentru fotografiere macro, fluturii și libelulele sunt unele dintre creaturile mele preferate de fotografiat. De asemenea, iubesc păsările care sunt foarte active făcând cuiburi și hrănindu-și puii; practic, tot ceea ce zboară este o sursă de inspirație pentru mine.

Atunci când te concentrezi asupra subiectului, este ușor să uiți că lumina este la fel de importantă atunci când fotografiezi animale sălbatice, ca în cazul oricărui alt tip de fotografie. Din acest motiv, este deosebit de important să alegi cel mai bun moment al zilei pentru a obține cea mai bună direcție și intensitate a luminii. Lumina nu afectează doar subiectul, ci și modul în care va arăta fundalul imaginii.

fluture alb cocoțat pe o tulpină portocalie

© Petar Sabol | Sony α7R IV + 100mm f/2.8 Macro | 1/30s @ f/9.0, ISO 400

Apoi, mai este și vremea. Mă lupt veșnic cu vântul. Vântul este cel mai mare dușman al oricărui fotograf macro. Atunci când ai de-a face cu măriri mari și diafragme mici pentru a capta cea mai mare adâncime de câmp posibilă, cel mai mic flux de aer poate provoca mișcări nedorite ale subiectului fotografiat și poate strica o fotografie potențial bună.

În prezent, fotografiez folosind un Sony Alpha 7R IV, dar uneori folosesc și Alpha 9 II. Pentru realizarea fotografiilor macro, montez obiectivul macro Sony G cu FE de 90 mm, f/2,8 sau un obiectiv macro de 180 mm de la un terț producător, cu un adaptor. Dacă realizez fotografii cu păsări, atunci folosesc obiectivul Sony G cu FE de 200-600 mm sau, dacă am noroc, împrumut uneori obiectivul perfect, G Master cu FE de 600 mm, f/4.

prim-plan cu ochiul unei insecte

© Petar Sabol | Sony α7R IV

Este de la sine înțeles că un trepied este esențial pentru imaginile macro pe care le realizez. Pentru a obține o adâncime de câmp bună, fotografiez la f/8 sau f/11 și încerc să mențin sensibilitatea la ISO 100 sau 200. Acest lucru creează viteze de declanșare care sunt de obicei între 1/5 și 1/50 secunde. În pofida sistemului excelent de focalizare automată, de obicei focalizez manual și folosesc vizualizarea mărită din cameră pentru a obține focalizarea și adâncimea de câmp exact acolo unde doresc.

Atunci când fotografiez macro, folosesc adesea și șine de focalizare electronice, astfel încât să pot realiza mai multe imagini cu planuri de focalizare ușor diferite. Pot apoi să le îmbin împreună în software pentru a crea o imagine „stivuită” cu întregul subiect focalizat, păstrând în același timp fundalul neclar. Pentru a realiza această tehnică, totul trebuie să rămână perfect nemișcat: aparatul de fotografiat, insecta și obiectul pe care stă ea. Acesta este motivul pentru care este atât de important să ai o zi fără vânt.

Cel mai bun sfat pe care vi-l pot oferi pentru fotografierea pe teren este să alegeți o zi în care vântul este calm, dar și să vă treziți devreme și să fotografiați dimineața când răsare soarele. Cu o temperatură mai scăzută, insectele se vor mișca mult mai încet și, cel mai probabil, se vor scălda în lumina soarelui de dimineață pentru a-și încălzi corpurile. Și, bineînțeles, primele ore ale dimineții vor oferi, de asemenea, o iluminare excelentă, eventual chiar și o ușoară ceață sau picături de rouă, care pot suscita interes pentru fundalul imaginii.

pasăre în zbor pe un bogat fundal verde

© Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/4000s @ f/4.0, ISO 4000

Fotografierea păsărilor în zbor necesită practică și o bună cunoaștere a sistemului de focalizare automată al camerei. Atât Alpha 7R IV, cât și Alpha 9 II au sisteme de focalizare automată incredibile, primul combinându-le cu o rezoluție de 61 de milioane de pixeli, astfel încât să pot surprinde fiecare detaliu, iar cel de-al doilea permițându-mi să fotografiez cu până la 20 de cadre pe secundă.

două păsări portocalii în zbor

© Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/3200s @ f/4.0, ISO 2000

Îmi setez aparatele foto în modul AF-C, cu punctele de focalizare Lock-On setate fie la L, fie la Zone, astfel încât punctul de focalizare să aibă spațiu pentru a urmări în timp ce pasărea se mișcă. Apoi fotografiez în modul continuu Hi+, care, așa cum am spus, înseamnă până la 20 de cadre pe secundă cu Sony Alpha 9 II. Acest lucru îmi permite să surprind o varietate de fotografii și mișcări diferite în timp ce pasărea zboară. Apoi mai sunt setările de expunere, viteza de declanșare fiind, evident, cea mai importantă pentru a mă asigura că nu obțin nicio imagine neclară din cauza mișcării, așa că întotdeauna setez viteza de declanșare la cel puțin 1/2.000 secunde și apoi las diafragma la valoarea maximă. Sunt încrezător să las apoi setarea de sensibilitate pe Auto ISO, știind că atât Sony Alpha 7R IV, cât și Alpha 9 II produc un zgomot foarte redus, chiar și pe măsură ce crește sensibilitatea, astfel încât pot surprinde o pasăre în zbor rapid, știind că voi avea toate detaliile de care am nevoie.

Produse prezentate

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

„Întotdeauna încerc să îmbunătățesc aspectul fotografiilor, indiferent cât durează și cât efort este necesar”

Articole similare

Înregistrați-vă pentru a primi propriul buletin informativ α Universe

Felicitări! V-ați abonat cu succes la buletinul informativ α Universe

Introduceți o adresă de e-mail valabilă

Ne pare rău! A apărut o eroare

Felicitări! V-ați abonat cu succes