pescar trasând cursul de navigație pe o hartă

Cum fotografiez | Stil documentar abordat în largul mării

Olivier Jobard

Atunci când fotografiezi pe un vas de pescuit, nu ai mult spațiu la dispoziție. Acolo, în largul mării, te simți ca și cum ai avea tot timpul din lume, dar momentele de acțiune apar pe neașteptate și trebuie să fiu pregătit să le imortalizez cu camera mea Alpha 1.

Munca mea la bordul vaselor pescărești face parte dintr-un proiect de care m-am ocupat ca urmare a unei ample cereri de propuneri intitulată „Radiographie de la France”, sprijinită de Bibliothèque Nationale de France. Această inițiativă a oferit unor fotografi documentariști granturi pentru a surprinde diferite aspecte ale vieții din Franța contemporană.

grup de lucrători sortând pește la bordul vasului de pescuit

© Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/250s @ f/2.2, ISO 1000

Am fotografiat oameni tineri care se pregăteau să devină pescari. Mulți au ajuns în Franța ca imigranți. Guvernul dorește ca ei să-și manifeste independența, să fie dornici să muncească și să se simtă motivați să înceapă o viață nouă.

pescar ascultând un curs în clasă

© Olivier Jobard | Sony α1 + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/320s @ f/1.8, ISO 320

Viața la bordul unui vas de pescuit este grea. Se întâmplă ca pescarii să muncească timp de opt sau nouă ore pe zi fără întrerupere. Dacă vreau să obțin cele mai bune fotografii în stil documentar, trebuie să aștept și să pândesc momentul în care se întâmplă ceva. Atunci sunt pregătit să fac un pas în față și să-mi compun cadrul ajutat de echipamentul meu de nădejde, camera Sony Alpha 1 și obiectivul 35mm f/1.8. Apoi mă dau repede la o parte din calea lor. Au nevoie de mult spațiu pentru a-și desfășura munca, deci trebuie să fiu mereu în mișcare și cu ochii pe ei, gata oricând să fac fotografia fără să-i deranjez.

Îmi plac fișierele mari pe care le produce senzorul de 50 de megapixeli al camerei Alpha 1. Imaginile au o calitate specifică fotografiilor pe care le obțineam când trăgeam pe film. De asemenea, au ceva ieșit din comun dacă faci comparația cu alte camere foto digitale.

soarele asfințind în spatele unui tambur de parâmă pe un vas

© Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/3200s @ f/2.8, ISO 250

Nu mă complic deloc când vine vorba de obiective. Aproape întotdeauna folosesc obiectivul FE 35mm f/1.8 când sunt la bordul vasului. E clar, are greutate redusă și nu-ți ia mult timp să-l pregătești. Restrâns la suprafața mică a vasului pescăresc, am nevoie de obiectivul de 35 mm pentru a surprinde tot ce vreau în cadru. În plus, nu-mi doresc să schimb obiective într-un mediu atât de umed. Acestea fiind spuse, mărturisesc că nu mi-am luat deloc măsuri de precauție pentru Alpha 1. Câteodată o protejez acoperind-o cu haina ca să nu se ude complet, dar în rest, fotografiez în orice condiții.

pescar stând pe chei noaptea

© Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/15s @ f/1.8, ISO 2500

Pe uscat, folosesc obiectivul de 55 mm f/1,8 pentru imaginile în stil documentar și portretistic. Este clar, dar în același timp produce un efect bokeh minunat, iar diafragma f/1,8 îmi permite să fotografiez în condiții de lumină scăzută. Nu mi-e teamă să forțez sensibilitatea camerei Alpha 1 până la ISO 2500, adesea necesară pentru că pescarii, bărbați și femei, muncesc și în timpul nopții.

pescar întins în cușeta sa de la bordul vasului

© Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/80s @ f/2.2, ISO 640

Din cauza programului prelungit, este un lucru obișnuit pentru membrii echipajului să doarmă în mijlocul zilei, de vreme ce, cum era de așteptat, sunt extrem de obosiți. Trebuie să se obișnuiască să adoarmă rapid - în numai cinci minute - pentru că prind doar câteva ore de somn din când și când și vor să profite de fiecare minut.

pescar lucrând pe puntea vasului

© Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/250s @ f/3.5, ISO 250

Trebuie să le arăți respect oamenilor pe care îi fotografiezi, mai ales în condițiile de spațiu restrâns de la bord. Unul dintre subiecții proiectului meu era un băiat venit din Republica Democrată Congo, rușinat că suferea de rău de mare. Dar a vrut ca eu să surprind acest aspect tocmai pentru că era o problemă pe care încerca să o depășească. Nu ai unde să te ascunzi pe o barcă când se întâmplă astfel de lucruri.

pescar verificându-și telefonul stând pe vas la asfințit

© Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/30s @ f/1.8, ISO 2500

Camera Alpha 1 mă ajută să fotografiez discret cu modul Silențios și ecranul articulat, pe care îl folosesc în locul vizorului. Datorită acestor două caracteristici, nu atrag atenția asupra mea când fotografiez și toți își văd de treabă fără să fie tulburați de prezența mea.

doi pescari uitându-se la captura lor la bordul vasului

© Olivier Jobard | Sony α1 + FE 35mm f/1.8 | 1/640s @ f/5.6, ISO 320

Și pot să am încredere în focalizarea automată când încerc să obțin cadre extrem de clare. Noua generație de focalizare automată de pe camerele foto Sony este extraordinară. Când urmăresc o persoană, nu contează încotro se deplasează - camera va focaliza pe ochii sau pe chipul său. Chiar dacă apar alți oameni în cadru, odată blocată, focalizarea va fi menținută pe persoana dorită. Încă o grijă în minus pentru mine.

Sunt foarte mulțumit de cum a decurs proiectul. În ciuda condițiilor de umiditate ridicată, sunt convins că echipamentul meu Sony poate să facă față la orice și să surprindă imagini uimitoare.

Produse prezentate

Articole similare

Înregistrați-vă pentru a primi propriul buletin informativ α Universe

Felicitări! V-ați abonat cu succes la buletinul informativ α Universe

Introduceți o adresă de e-mail valabilă

Ne pare rău! A apărut o eroare

Felicitări! V-ați abonat cu succes