2 bărbați ținând viori în dreptul ochilor

Cum fotografiez | Fotografierea oamenilor

Kaupo Kikkas

Îmi place tare mult o vorbă: „Fotografiile bune se fac cu camere bune. Fotografiile excelente se fac cu inima și sufletul.”

Aș zice că fotografierea ființelor umane este probabil cel mai dinamic și solicitant domeniu al artei fotografice. Fotografii nu ar trebui să uite niciodată: să pozezi pentru un fotograf implică un act de încredere. Este fragil și delicat și impune respect.

bărbat în cămașă galbenă ținând un clarinet

© Kaupo Kikkas | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 3200

Uneori, cei care pozează pentru mine îmi spun că le place siguranța mea, că îi face să se simtă mai în largul lor. Siguranța provine din faptul că sunt bine pregătit, cel puțin din punct de vedere tehnic. Dacă te concentrezi prea mult pe numere f sau mânuirea camerei de exemplu, nu vei mai putea să acorzi suficientă atenție subiectului.

Cunoaște-ți și folosește-ți echipamentul.

Partea bună este asta: camera gândește în locul meu și îmi îngăduie să-mi mențin atenția concentrată asupra celui mai important lucru din imagine – subiectul. Am folosit toate camerele Sony Alpha 7, însă în prezent fotografiez cu modelul reprezentativ Sony Alpha 1. Senzorul său de înaltă rezoluție îmi permite să surprind toate detaliile necesare în lucrările comerciale și editoriale, iar viteza sa – cele mai neînsemnate schimbări ale expresiei faciale.

4 muzicieni ținând arcușuri de vioară

© Kaupo Kikkas | Sony α1 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/800s @ f/5.0, ISO 1600

Pentru mine, una dintre cele mai importante optimizări ale tehnologiei camerelor Sony este focalizarea automată pe ochi. De multe ori fotografiez muzicieni în condiţii de iluminare îngrozitoare. Sistemul Eye AF al camerei Alpha 1 îmi permite să focalizez pe ochii subiectului, chiar și atunci când lumina nu este suficient de bună pentru ca însuși fotograful să-i vadă. Înainte, o astfel de fotografie ar fi fost umbrită de neliniște: oare imaginile au fost focalizate? Acum nu îmi mai fac griji pentru asta.

O poveste într-un cadru

Trebuie să percepi cadrul imaginii așa cum ar face-o un pictor când vine vorba de o pânză. Una dintre cele mai frecvente greșeli făcute de începători este că se concentrează pe persoana fotografiată și uită de restul imaginii. Astfel ocupă două treimi din „pânză” cu ceva nesemnificativ; lucrurile nu ar trebui să stea așa. De aceea, eu abordez fotografia gândindu-mă că nu există fundal sau prim-plan, doar un obiect sau un personaj singular, și anume povestea din cadru.

2 bărbați îmbrăcați în negru, cu figuri serioase

© Kaupo Kikkas | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/3.5, ISO 3200

Dacă lucrez cu o persoană, încerc mereu să îi descopăr povestea și pun accentul pe asta gândindu-mă cum o voi reda prin intermediul obiectivului. Chiar dacă este vorba despre un simplu portret alb-negru în prim-plan, tot trebuie să mă conving întâi de ce sunt aici și ce am de gând să fac.

Ce va vedea privitorul în cadru depinde de distanța focală a obiectivului pe care îl folosesc. Actualmente fotografiez la 135 mm cu obiectivul incredibil de precis de 135 mm f/1,8 G Master. Am îndrăgit acest obiectiv imediat. De obicei îl folosesc pentru cadre pe lungime completă și surprinse de mai aproape și are cel mai omogen bokeh. Folosesc și obiectivele de 85 mm și 24-70 mm G Master. Cu aceste trei obiective fotografiez aproape 90% din portrete, cel de 135 mm fiind preferatul meu. Pe de altă parte, dacă lucrez la locație și nu vreau bagaje voluminoase, voi lua cu mine un singur obiectiv, în funcție de ce fotografiez.

portretul unei femei cu bluză albă

© Kaupo Kikkas | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/200s @ f/8.0, ISO 100

Compoziția

Compoziția se aseamănă cu un joc. Există doar câteva reguli pe care trebuie să le știi atât de bine încât aproape că le ai în subconștient. Apoi ești liber să improvizezi și să te lași în voia inspirației pe durata ședinței. La fel ca în muzică: trebuie să știi partitura înainte să poți începe să improvizezi.

portretul unei femei privind întinderea unui lac

© Kaupo Kikkas | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/2.8, ISO 320

Dacă nu îți sunt foarte clare noțiunile de bază și începi să improvizezi, poți obține compoziții bizare; poate că ideea este excelentă, dar cadrul per ansamblu este un dezastru. Am văzut asta de multe ori și cred că este periculos în special pentru oamenii talentați, cu o mulțime de idei, care își închipuie că pot trece cu vederea principiile de bază.

Iluminarea

Iluminarea subiectului nu înseamnă doar să ai sau nu lumină. Lumina are multe proprietăți, cum ar fi culoarea, intensitatea, claritatea și direcția. Cel mai important lucru este să analizezi și să înțelegi lumina existentă în scenă, înainte de a decide ce vrei să faci cu ea.

În cazul meu, de obicei procesul de iluminare debutează mai curând prin mici ajustări decât prin adăugarea de lămpi mari, stative și softbox-uri. Dacă muți subiectul chiar și cu câțiva metri, poți avea o iluminare complet diferită. Și schimbarea unghiului la care fotografiezi poate crea o perspectivă și un fundal complet diferite – și iarăși, tot echilibrul de compoziție și lumină va fi diferit.

portretul unei femei ascunse după două panouri negre

© Kaupo Kikkas | Sony α1 + FE 135mm f/1.8 GM | 1/1250s @ f/2.5, ISO 100

Am multă libertate când lucrez în condiţii de iluminare naturală, fiindcă senzorul Alpha 1 poate fi utilizat la setări de sensibilitate ridicată fără să îmi fac griji dacă asta va reduce calitatea imaginii. Pot să fac coperți de reviste sau albume la ISO 3200, mă simt liber și am spațiul necesar pentru a fi creativ.

Produse prezentate

Kaupo Kikkas

Kaupo Kikkas | Estonia

„Lucrează din greu și iubește ceea ce faci, iar restul va veni de la sine”

Articole similare

Înregistrați-vă pentru a primi propriul buletin informativ α Universe

Felicitări! V-ați abonat cu succes la buletinul informativ α Universe

Introduceți o adresă de e-mail valabilă

Ne pare rău! A apărut o eroare

Felicitări! V-ați abonat cu succes