„Cel mai bun lucru în legătură cu fotografiile realizate în condiții de lumină scăzută”, spune Mike Will, „este că tot timpul se ivesc provocări. Nu este ușor de stăpânit acest tip de fotografie, așa că este o ocazie să-mi demonstrez creativitatea.”
Mike a fotografiat de mai mulți ani orașe și portrete de noapte în Londra, iar pentru el provocarea nu a scăzut niciodată în intensitate: „Aș alege de fiecare dată să fotografiez pe timp de noapte în loc s-o fac ziua, iar o contribuție importantă la această decizie o au reacțiile oamenilor la imaginile mele. Pot să surprind o scenă stradală pe care ei ar putea să o vadă de zece ori pe zi, o imagine pe care o consideră banală, și să-i fac să vadă ceva complet diferit și uimitor.”
Nu există nicio îndoială că scenele în lumină scăzută ale lui Mike sunt impresionante; un amestec fin de compoziție excelentă, sincronizare precisă și culoare captivantă, care s-a maturizat de-a lungul mulților ani de filmare. Acest lucru, dublat de funcțiile camerelor sale Alpha fără oglinzi și de pasiunea sa pentru depășirea provocărilor fotografierii portretelor nocturne, l-au condus să producă imagini în lumină scăzută fascinante, magice. Mike spune că se străduiește să adauge valoare fiecărei imagini, folosind elemente care o fac să iasă în evidență și să atragă atenția privitorului.
Prin urmare, cum puteți să obțineți fotografii superioare în condiții de lumină scăzută? Cum reușiți să treziți emoții și să captivați privitorii? Mike folosește o serie de elemente, dintre care unul este literalmente fotografierea dintr-o poziție aflată la înălțime.
„Punctele de vizualizare aflate la înălțime sunt excelente pentru a privi de sus orașe precum Londra”, spune el, „și veți avea un sentiment de libertate mai pronunțat decât la nivelul străzii, dar și o perspectivă extinsă. Este important să obțineți un echilibru, deoarece nu doriți să pierdeți legătura cu locul pe care îl fotografiați sau să-l transformați într-unul anonim.”
Să luăm drept exemplu fotografia sa realizată de la înălțime cu o bancă, unde perspectiva superioară oferă o compoziție peisagistică tradițională, cu linii puternice care ghidează ochiul privitorului.
Mișcarea este, de asemenea, un ingredient important, dar nu orice tip de mișcare. Expunerile lungi în condiții de lumină scăzută conduc în mod natural la neclaritatea mișcării și la apariția traseelor de lumină, dar, spune Mike, trebuie să depui din nou un efort suplimentar. Combinarea elementelor statice cu neclaritatea este o metodă pe care o folosește, cum este focalizarea asupra autobuzului static în mijlocul fotografiei sale cu banca sau folosirea unei siluete umane statice care contrastează cu mișcarea.
„Revenim la rezolvarea problemelor”, explică Mike. „Trebuie să fii pasionat și să investești ore de muncă, adesea în frig, așteptând momentul potrivit. Ești tu împotriva autobuzelor și mașinilor, cu misiunea de a surprinde momentul perfect, dar când știi că ți-a ieșit la fix, chiar și după 20 sau 30 de încercări, este un sentiment extraordinar.”
Pentru cele mai recente fotografii în condiții de lumină scăzută care surprind repere din Londra, Mike a folosit aparatele de încredere α7r III și α7 III. Beneficiile camerelor fără oglindă nu-i sunt străine, dar, cum modelul α7 II a fost prima sa cameră profesională, funcțiile care fac fotografia în condiții de lumină scăzută mult mai ușoară decât în trecut par a fi cât se poate de firești pentru el. „Când oamenii mă întreabă despre problemele cu care se confruntă când folosesc aparate DSLR”, ne spune el, „cum ar fi focalizarea pe timp de noapte sau perfecționarea expunerii, aceste lucruri îmi sunt destul de străine. Îi întreb „de ce nu puteți să folosiți funcția de urmărire a focalizării sau să priviți prin vizor la ceea ce aveți de gând să obțineți?” Și pur și simplu se uită la mine cu ochi pierduți! După ani de utilizare a echipamentului Alpha, cred că mi se par firești toate aceste funcțiile extraordinare, pentru că, pentru mine, sunt perfect normale.”
Fiindcă fotografiază adesea în condiții de lumină scăzută, dimensiunea este un aspect important pentru Mike atunci când își alege echipamentul. „Camerele și obiectivele mai mici, mai ușoare, mă ajută să fotografiez pe timp de noapte în oraș”, explică el, „și, dacă aș avea un aparat DSLR care să ofere o calitate comparabilă cu cea a echipamentului meu Full Frame Alpha, ar fi aproape de două ori mai mare.”
Ce părere are despre obiective? Mike ne spune că și în cazul acestora, dimensiunea scăzută contează; „Folosesc obiectivul FE 16-35mm F2.8 GM cam în nouăzeci la sută din timp pentru fotografiile mele în condiții de lumină scăzută și cu expunere lungă. Pentru portrete, cum este cel al fetei în leagăn, folosesc modelul Distagon T* FE 35mm F1.4 ZA și știu că, folosind modul de focalizare automată a ochilor oferit de camerele Alpha, mă pot baza în totalitate pe claritate, chiar și cu diafragma larg deschisă.”
Când vine vorba despre fotografierea în condiții de lumină scăzută, cele mai importante provocări sunt însă calitatea imaginii și capacitatea de a obține culorile și detaliile necesare pentru a captiva oamenii. Din nou, corpurile sale Alpha sunt în prim-plan aici, iar Mike este fericit să lase balansul de alb pe setarea automată și apoi să facă mici ajustări asupra culorilor în Lightroom.
Performanța ISO și intervalul dinamic fac față și ele provocărilor presupuse de lumina scăzută. „Portretele mele în condiții de lumină scăzută sunt realizate cu o valoare ISO de aproximativ 1000 sau chiar mai mare”, explică Mike, „dar cu ajutorul senzorului poți obține atât de multe detalii și o calitate atât de mare, iar imaginile sunt atât de clare. Pentru scenele stradale cu lumină scăzută, fotografiez cu o valoare între 50 și 500, iar gama dinamică este uimitoare pentru capturarea detaliilor din zonele luminoase și din umbre. Toate mă ajută să depășesc obstacolele puse în cale de lumina scăzută.”
Are Mike vreun sfat prețios pentru fotografii care doresc să surprindă fotografii pe timp de noapte? „Nu este suficient”, spune el, „să ieșim pur și simplu și să fotografiem noaptea. Trebuie să facem ceva diferit.