„De ce am început să fotografiez mașini?”, râde Frederic Schlosser când îl întrebăm. „Să fiu sincer, am început deoarece am crezut că dacă fotografiez un Lamborghini, de exemplu, pot sta în interiorul mașinii o perioadă! Și de acolo a pornit totul.”
Deși fotografiază și scene mai tradiționale cu mașini, stilul pentru care a devenit cunoscut Frederic este, după cum spune el, „atmosferic. Realizez multe lucrări publicitare și clienții doresc să-și vadă produsele la final, dar ce mă inspiră cu adevărat – și ce doresc și clienții de astăzi – este atmosfera. Într-o ședință foto perfectă cu mașini, mașina nu este în centrul imaginii, ci face parte din scenă. Este un mod de a prezenta un stil de viață din care vrei să faci parte; mașinile trebuie conduse și savurate. Dacă doar stau nemișcate, nu este la fel de interesant”.
Pentru a surprinde atmosfera, trebuie să lucrezi rapid și să profiți de lumină și de vreme, astfel că Frederic se bazează pe aparatele Sony Alpha mici, ușoare și cu funcții robuste, utilizând o combinație între Alpha 7R, 7R II și 7R III. „Pentru multe proiecte publicitare, foloseam un aparat foto de format mediu, dar trecerea la kitul Alpha m-a ajutat să lucrez mai expresiv și cu reacții mai rapide”, explică el.
„Dacă ai un aparat foto lent”, continuă Frederic, „pierzi timp cu instalarea și ratezi momentul. Nu te lasă să fotografiezi impulsiv. Recent, m-am întors din Barcelona, iar acolo într-un loc am avut doar două ore cu lumină bună și a trebuit să realizăm 10 ședințe foto. Dar modelele Alpha au toate funcțiile necesare pentru fotografiere rapidă. Pot fi folosite instantaneu, iar focalizarea automată este perfectă. Intervalul dinamic îmi permite să extrag detalii din imagini așa cum nu aș fi putut face până acum, iar rezoluția îmi permite să folosesc diverse opțiuni, de la trunchieri până la măriri. Toate acestea îmi permit momente „aleatorii” la care nu m-aș fi așteptat înainte. Este un aparat cu opțiuni uimitoare.”
Aceste momente „aleatorii” au ajuns să-i placă lui Frederic în imaginile sale și spune că „imperfecțiunea este de fapt perfecțiune. La începuturi, totul trebuia să fie perfect, totul era planificat. Doream să iluminez toate elementele, aparatul foto era pe trepied… Dar acum, acest realism îmi place tot mai mult și același lucru este valabil și pentru locații”.
Un bun exemplu poate fi văzut într-unul dintre seturile preferate de imagini ale lui Frederic, cu un BMW M2 albastru care patinează sub un pod în Los Angeles. „Eram în Los Angeles pentru un proiect”, explică el, „și am un prieten care deține acest automobil, astfel că l-am fotografiat sub pod pentru circa două ore, doar de amuzament. Locația are mult contrast care permite privitorului să descopere automobilul printre forme și umbre și să-l vadă pe șofer cum se bucură de experiență”.
Un alt set de imagini prezintă un BMW i8 fotografiat noaptea pe timp de ploaie. Picături de apă defocalizate acoperă obiectivul și întretaie liniile clare ale automobilului, dar acestea sunt esențiale pentru sublinierea atmosferei la șofatul pe timp de noapte prin furtună. „Lumea crede că picăturile de ploaie sunt realizate în Photoshop, dar acestea sunt imagini unice”, explică el, „iar lumina vine de la alte mașini care așteptau în spatele nostru deoarece credeam că stăm la semafor! A fost puțin pe fugă, dar cu multă distracție.”
Frederic consideră că aparatul său seria α7R este vital pentru a surprinde imagini precum aceasta, „Când am o situație precum cea cu BMW i8 pe pod, nu vreau să mă gândesc la riscul pe care îl prezintă ploaia pentru aparatul foto, ci vreau doar să realizez fotografia. Aparatul foto trebuie să funcționeze pur și simplu, iar cu etanșeizarea rezistentă la intemperii a modelului Alpha, nu am avut niciodată probleme.”
Un alt set preferat prezintă un Mercedes-Benz EQC, în spatele căruia răsare soarele pe coasta suedeză. Din nou, atmosfera imaginii se potrivește perfect campaniei. „A fost primul automobil complet electric de la Mercedes, iar sloganul era „este începutul unei noi ere”. Așadar, fotografiam în contre-jour și contra cronometru pentru a obține atmosfera respectivă…10 sau 15 minute cu lumina perfectă, iar în aceste situații, nu poți pierde timpul gândindu-te la aparatul foto. Dar cu seria Alpha 7R, nu pierzi niciun moment și nu dai greș în nicio situație.”
„Ceea ce mă motivează este capturarea momentului perfect”