Discutând despre camere cu Bob Martin

Fotograf internațional de sport al Sony

Având peste 30 de experiență în fotografia sportivă de înalt nivel, Bob Martin nu are nevoie de nicio prezentare, fiind unii dintre cei mai de seamă experți în domeniu. În urmă cu doi ani, fiind intrigat de ideea fotografierii complet silențioase, Bob a folosit pentru prima dată o cameră α7R II și nu l-a mai interesat apoi vreun alt model.

Am reușit să-l prindem pe Bob recent între două proiecte și l-am întrebat despre camerele și obiectivele lui Sony preferate.

bob martin sony alpha 9 portret mo farah într-o parte pe fundal frunziș

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s @ f/5,6, ISO 800

Este adevărat că apreciezi foarte mult tehnologia doar în măsura în care oferă un avantaj lucrărilor tale? 

Folosesc și cel mai neînsemnat gadget posibil, dacă mă ajută să-mi îmbunătățesc fotografia și nu am ezitat să adopt echipamentele digitale când au început să devină bune. La fel cu focalizarea automată. Pentru mine, mirorless înseamnă următorul pas mare înainte datorită avantajelor pe care le oferă.

Când am analizat prima dată oferta Sony, mi-am dorit imediat această cameră deoarece era silențioasă, dar nu-mi plăcea vizorul electronic. Mi-am zis să mă împac cu situația deoarece avantajele cântăresc mai mult decât dezavantajele. Acum, cred că vizorul electronic este cel mai important argument de promovare a vânzării camerelor, fiind o funcție fără de care nu aș putea trăi. Dacă fotografiez portrete în lumină dificilă, pot să previzualizez și să ajustez foarte rapid, iar datorită obturatorului silențios, subiectul nici nu știe când fotografiez! Pot să mențin subiectul relaxat vorbind cu el și, în același timp, să reglez fin setările.

bob martin sony alpha 9 gimnastă aplecată complet învârtind panglica

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/3.5, ISO 3200

Obturatorul silențios este un bonus uriaș. Oamenii sunt acum atât de obișnuiți să-l audă declanșându-se, schimbându-și poziția sau expresia în funcție de acest lucru. Fotografiind silențios, tu, ca fotograf, recuperezi un avantaj: tu ești cel care le confirmă că au stat corespunzător, nu clicul obturatorului.

Aș putea să stau lângă Tiger Woods la gaura 18 când se pregătește de lovitura care îi va aduce câștigarea Mastersului, fără să-l deranjez deloc, pentru că nu va auzi că fotografiez la 20 cps.

După cum am mai spus, cred că tehnologia foto a îmbunătățit fotografia sportivă deoarece, ca fotografi, nu trebuie să ne mai preocupe tehnica și surprinderea momentului ideal. A existat probabil un timp când fotografii de sport erau considerați de mâna a doua de către fotografii de știri și de obiecte de artă deoarece tot ce făceam e să „surprindem momentul ideal”, pe când acum, când echipamentul ne ajută atât de mult, cred că suntem liberi să ne concentrăm pe latura artistică a compoziției și a luminii.

bob martin sony alpha 9 schior demoralizat se prăbușește după linia de sosire după ce pierde

© Bob Martin | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/4000s @ f/5.6, ISO 2000

A fost simplu să treci de la DSLR la mirrorless?

Nu este ușor, desigur. Până să mă obișnuiesc cu camera Sony, mi-a luat câteva luni bune, în care am folosit-o continuu. Până atunci am folosit ani de zile aceeași marcă de camere DSLR, pe care le puteam folosi intuitiv. Am început să folosesc camera Sony împreună cu camerele mele DSLR și treptat am căpătat încredere să o folosesc exclusiv. Am constat că caracteristica de personalizare a funcțiilor a camerei Sony este deosebit de utilă, permițându-mi să-mi plasez la îndemână cele mai multe dintre funcțiile pe care le accesez cel mai des.

bob martin sony alpha 9 roger federer sărbătorește câștigarea unui meci de tenis

© Bob Martin | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/4000s @ f/2.8, ISO 500

Pe lângă tehnologia foto, pentru care ți-ai exprimat clar mulțumirea, putem să discutăm despre obiective?

Sincer, când am ales prima dată camera Sony, m-a interesat doar silențiozitatea și m-am gândit că voi putea folosi obiectivele mele DSLR prin adaptor. Dar am constatat că acestea sunt cam incomode și că performanța focalizării automate nu este cea adecvată. Așa că am încercat rapid obiectivele G Master.

Poate fi faptul că nu trebuie să dezvoltați obiective pentru un sistem vechi sau că folosiți ultimele tehnologii optice în ele, dar obiectivele G Master oferă rezultate remarcabile, în special modelul 70-200mm f/2.8, care cred că surclasează concurența. Cred că conceperea de la zero a obiectivele Sony ca obiective „digitale” este un avantaj uriaș; sunt obiective moderne create pentru camere moderne.

În plus, am constat că obiectivele Sony se descurcă bine cu senzorii de înaltă rezoluție. Pentru mine, înseamnă o grijă în minus. Acest lucru este valabil chiar pentru unele obiective „inferioare”, cum ar fi G 12-24mm f/4. N-am să înțeleg niciodată de ce acesta nu a purtat marca G Master, deoarece este incredibil de clar! Același lucru este valabil pentru G 24-105mm f/4, o altă bucată de sticlă remarcabilă.

bob martin sony alpha 9 echipa olimpică de bob concurând la mare viteză olimpiada de la pyeongchang

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/80s @ f/11, ISO 50

Se pare că ai o gamă foarte variată de obiective! Ai vreo preferință absolută?

După cum am spus, chiar îmi place G Master 70-200mm f/2.8 G și îl folosesc la majoritatea ședințelor. În plus, am fost destul de norocos să încerc de curând G Master 400mm f/2.8, care ar trebui să fie obiectivul principal al oricărui fotograf de sport serios. Pe lângă performanța optică excelentă, avantajul greutății mici este uriaș, în special pentru cineva ca mine care e destul de mobil când fotografiază. M-a surprins cât de bine se descurcă folosind un teleconvertor, atât viteza focalizării, cât și claritatea fiind ideale. În plus, este greu în partea din față, lucru foarte util când fotografiezi în grabă.

Înainte de cel de 400 mm, aveam la mine un G Master 100-400mm și trebuie să recunosc că nu mă așteptam la mare lucru. Experiența anterioară m-a determinat să renunț la obiective de zoom lungi, preferându-le mereu pe cele cu distanță focală fixă. Dar am zis să-l încerc când am fost în Etiopia să-l fotografiez pe Mo Farah. Dădea niște interviuri la TV, iar eu încercam din spate să fac niște portrete cadrate bine. Am fost uluit de cât de clar poate fi, iar acum merge oriunde cu mine.

Produse prezentate în acest articol

ILCE-9

α9 are senzor CMOS full-frame stratificat

ILCE-9

SEL2470GM

FE de 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE de 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

Teleobiectiv cu zoom superior FE 100 - 400 mm G Master

SEL100400GM

SEL400F28GM

GM OSS de FE 400 mm, F2,8

SEL400F28GM

Bob Martin
Alpha Universe

Bob Martin

Marea Britanie

Aparatul Sony α9, silențios, cu focalizare automată a ochilor și un vizor cu acțiune în timp real, este un produs revoluționar pentru mine!

Vizualizare profil

Articole corelate