Zi de zi, Dilian Markov realizează fotografii pentru edițiile bulgare ale publicațiilor internaționale importante, cum ar fi Elle, Cosmopolitan și Harper’s Bazaar, dar încă este atras de călătorii și de explorare și adoră forța pe care o au imaginile panoramice.
„Pe lângă lucrările mele de creație, cealaltă pasiune a mea este călătoritul. În urmă cu câțiva ani, am găsit un mic aparat foto cu obiective extraordinare și o calitate a imaginii care mi-a permis să ies pe stradă și să fotografiez „viața reală”, fără machiaj și lumini artificiale. În același an, am plecat într-o lungă vacanță. Sub impulsul momentului, m-am mutat cu familia într-o rulotă și am călătorit timp de o lună și jumătate. În fiecare zi, mi-am fotografiat familia și viața din jurul nostru pe care o exploram.”
Alături de Dilian în călătoria lui s-a aflat Sony NEX-6, aparatul foto care și-a pus amprenta asupra tipului de fotografii pe care le-a realizat. Aparatul avea o caracteristică ce i-a permis lui Dilian să încerce realizarea imaginilor panoramice, ceva ce l-a fascinat întotdeauna, dar până atunci nu avusese răbdarea necesară să o facă.
„Sunt foarte dinamic în activitate. Nu folosesc trepiedul aproape niciodată și mă mișc constant pentru a găsi „ceva nou”, poate un gest, un zâmbet sau o reacție naturală a persoanei pe care o fotografiez. Este exact același lucru atunci când vine vorba despre fotografierea în călătorii.”
„Respect precizia și răbdarea colegilor mei, care folosesc un trepied pentru a realiza imagini panoramice „cadru cu cadru”, dar eu nu sunt ca ei, pur și simplu nu am răbdarea necesară și nu îmi place să fotografiez în acest mod. De când am descoperit caracteristica Panoramă, sunt încântat cu adevărat de oportunitatea pe care mi-o oferă pentru a realiza fotografii.”
Pentru cei neinițiați, modul panoramic al aparatelor foto Sony permite fotografilor să creeze o imagine panoramică printr-o singură mișcare cuprinzătoare a aparatului foto. În timp ce aparatul foto înregistrează imaginile, le și îmbină pentru a crea o singură imagine panoramică, ceea ce elimină efortul de realizare a acestui tip de imagini.
„Fotografiile panoramice m-au atras întotdeauna, instinctiv, fără a avea o explicație specifică. Ador peisajele deschise, largi, cu mult spațiu, iar lumina și apa au avut la rândul lor o mare influență asupra mea. Aceste tipuri de locuri mă reîncarcă cu energie și cu dorința de a fotografia. Atunci când mă aflu în fața unor astfel de peisaje, singurul mod de a exprima ceea ce văd ochii și ceea ce simte inima este prin realizarea de imagini panoramice.”
Deși v-ați putea aștepta ca majoritatea imaginilor panoramice ale lui Dilian să fie peisaje, el consideră deseori formatul lat ca o modalitate de a oferi un punct de vedere alternativ. „Eram într-o călătorie de afaceri la Cannes, lucrând pentru o companie internațională de produse chimice. Aveam două ore libere. M-am plimbat cu camera pe faleza pietonală. Era la prânz și soarele strălucea puternic. După toate normele, această oră nu este adecvată pentru fotografiere. Am ajuns la capătul străzii, în spatele mulțimii de turiști de pe plajă și, deodată, am văzut-o în fața mea: o fetiță care privea în expectativă către navele din portul aflat în fața ei. Am ridicat camera și am fotografiat din instinct, fără a gândi. Știam că am doar una sau două încercări. Fetița și-a întors capul spre cameră, m-a privit și apoi a plecat. Dar aveam deja fotografia. Nu era o imagine panoramică tradițională, dar efectul a fost magic.”
Motivul pentru care Dilian continuă să realizeze imagini panoramice este extrem de simplu: „Am imagini frumoase din diverse locuri din lume în formatele clasice 2/3 și 1/1. Dar atunci când afișez o imagine panoramică cu lungimea de 2,50 m, efectul este diferit. Atunci când stai în fața ei, trebuie să întorci capul pentru a cuprinde întreaga imagine. În acel moment, văd în ochii privitorilor cum, în mintea lor, se transpun în locul pe care l-am fotografiat. Impactul este unic!”
„Fotografiile panoramice m-au făcut să îmi dau seama că, dacă realizez fotografii cu inima, acestea ating sufletul oamenilor.”
Cele mai importante sfaturi ale lui Dilian:
„Pentru mine, motivul fotografiei este acela de a atinge sufletul altor oameni”