Muzică pentru desfătarea ochilor

 Kaupo Kikkas

„Pentru mine, muzica este cea mai spectaculoasă formă de artă, de departe”, spune Kaupo Kikkas când îl întrebăm despre cele două mari pasiuni ale sale. Această afirmație ar putea veni ca un șoc pentru cei care i-au văzut genialele portrete, dar nu ar trebui să fie așa; totul capătă sens când înțelegeți lucrările lui Kaupo, trecutul său și legătura intrinsecă dintre pasiune și creativitate.  

„Abstracțiunea muzicii este incomensurabilă. Fotografia este a doua pasiune a mea, însă pentru mine este mai descriptivă, mai apropiată de realitate. De ce sunt fotograf? Simt că pot fi mai folositor lumii ca fotograf bun decât ca muzician mediocru.”

Sigur, candoarea lui Kaupo este însoțită de modestie, dar ceea ce ne spune această combinație de pasiuni este că specializarea în fotografie este un lucru puternic; este acea concentrare și acel devotament care adesea separă fotografii mari de cei mediocri. Specializarea se referă la găsirea lucrurilor pe care nu te poți abține să le fotografiezi, când este atât de natural și de plăcut încât nu mai simți că muncești. Fotografiați ceea ce vă place, iar oamenii vor vedea pasiunea în imaginile dvs. și vor reacționa la aceasta. În lucrările lui Kaupo puteți simți atașamentul lui de muzică chiar acolo, în fotografii.

Kaupo Kikkas, Sony Alpha 7RM2, dirijor ținând bagheta într-o scenă cu iluminare scăzută
 © Kaupo Kikkas | Sony α7R II + obiectiv GM de 85 mm f/1,4 | 1/250 sec. la f/6,3, ISO 200

Desigur, această stare de fapt nu s-a conturat imediat. În schimb, elementele au căpătat contur așa cum notele capătă expresivitate în coarde. „Am urmat cursurile unei școli specializate de muzică în stil sovietic din Estonia”, explică el, „iar aceste școli au o abordare strictă și serioasă. De fapt, am avut o singură alegere: voi deveni un muzician adevărat sau voi fi un muzician eșuat.” Chiar și atunci, el era interesat de fotografie și a devenit de-a dreptul fascinat după ce a cumpărat prima sa cameră digitală în Estonia, de doar 0,3 megapixeli. A mai cumpărat o cameră cu film, cu ajutorul căreia a învățat tehnici tradiționale. După ce a părăsit școala, și-a câștigat existența lucrând ca fotograf independent în Finlanda, unde a studiat și fotografia. În cele din urmă, însă, Kaupo a simțit nevoia să facă o alegere. „Muzica a fost baza educației mele și a carierei mele potențiale, dar nu am putut continua cu inima împărțită; este un principiu de-al meu, acela de a nu face lucrurile cu jumătate de măsură. 

„Dar, odată ce devii muzician, rămâi muzician pe viață, iar după 10 ani a decis să încerce din nou să conecteze cele două pasiuni, concentrându-se pe lucrul cu muzicieni pe care-i cunoștea. Primul său client a fost mentorul său de clarinet. Totuși, unele îndoieli persistau.

„Nu credeam că aș putea să mă specializez pe deplin în Estonia; acolo nu există investiții în domeniul muzicii clasice, dar m-am gândit că aș putea mă specializez pe plan internațional. Am parcurs niște sesiuni gratuite, apoi am plătit o mică taxă pentru a-mi pune numele pe o diplomă. În cele din urmă, am reușit să renunț la toate proiectele comerciale, care erau mai bine plătite, și am rămas să mă ocup doar de muzică”.

Kaupo Kikkas, Sony Alpha 7RM2, 3 muzicieni stând în cadrul ferestrei
© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + obiectiv GM de 24-70 mm f/2,8 | 1/125 sec. la f/5, ISO 1.600

Desigur, fotografia muzicală este un subiect larg, iar fotografia de portret a lui Kaupo este una dintre numeroasele nișe care o compun. „Este o simplificare”, explică el, „dar pentru mine există în principal două tipuri. Pe de o parte, există fotografia de muzică bazată pe evenimente sau documentare, care poate include concerte sau festivaluri. Fotografiile de concerte pot fi opere de artă, dar sunt rare la acest nivel, și, de fapt, nu există nici așteptări prea mari. Pe de cealaltă parte, există fotografia de portret, care este domeniul meu. Este o abordare foarte diferită pentru că ai nevoie de o legătură mai strânsă cu subiectul.” Puteți observa acest lucru chiar în modul natural în care subiecții săi își țin instrumentele.

Kaupo Kikkas, Sony Alpha 7RM2, pianist prefăcându-se că interpretează cu o umbră dramatică în spate

© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + obiectiv GM de 24-70 mm f/2,8 | 1/160 sec. la f/11, ISO 100

„Dacă legătura este greșită sau dacă abordarea nu este cea potrivită, poți cu ușurință să nu realizezi nimic într-o sesiune, dar trucul este să-ți dai seama că o sesiune de fotografiere de portret este un proiect în colaborare. Este un duet, nu un solo. Când lucrez cu muzicieni, le spun că „este la fel ca muzica de cameră”, iar ei înțeleg bine, pentru că o combinație dintre un pianist și un interpret la violoncel este mereu câștigătoare... deoarece există încredere. La fel este și cu fotografia. Nu este suficient ca doar unul dintre noi să încerce din greu. Trebuie să lucrezi împreună pentru atingerea unui scop.” 

Această atmosferă de colaborare, spune el, este stimulată prin folosirea empatiei, prin crearea unei relații cu subiectul și prin realizarea faptului că înțelegerea lui profundă a muzicii creează conexiuni mai personale, care se reflectă în imagini.

Kaupo Kikkas, Sony Alpha 7RM2, bărbat ascultând cu ochii închiși muzică
© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + obiectiv GM de 85 mm f/1,4 | 1/250 sec. la f/2,0, ISO 2.500

A fi fotografiat, observă el, este stresant pentru unii oameni, astfel că a avea subiecți relaxați și care se simt respectați este un aspect esențial pentru el. Acest lucru se reflectă cu adevărat în imaginile sale și se poate observa că subiecții sunt în apele lor. „În multe portrete”, spune el, „se poate observa că există prea mult aer în plămâni, că umerii sunt rigizi, că postura este una defensivă”. Din nou, spune el, pentru a evita acest lucru trebuie să fii empatic. Nu trebuie să ai o atitudine dominantă ca fotograf. Dacă vrei să impui un stil sau o idee care nu se potrivește cu subiectul, lucrurile pot lua o turnură greșită. „Tehnica nu trebuie să copleșească subiectul. În caz contrar, avem de-a face mai degrabă cu prima situație, nu cu un subiect relaxat.” 

Kaupo Kikkas, Sony Alpha 7RM2, interpret la vioară stând într-o fantă de lumină a soarelui, dramatic

© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + obiectiv GM de 24-70 mm, f/2,8 | 1/100 sec. la f/3,2, ISO 1.000

Folosirea unor locații excelente joacă, de asemenea, un rol important în activitatea lui Kaupo. Atât de multe dintre fotografiile sale prezintă scene interesante sau încadrări care completează subiectul. Dar acestea nu apar din întâmplare. El își construiește scenele în mintea sa, pe o perioadă îndelungată; „Mereu merg cu ochii deschiși, încercând să găsesc locații bune. Uneori, țin minte locații timp de ani de zile. Aceasta este un exemplu, într-o turbărie veche, cu rădăcini de sute sau mii de ani; părea atât de stranie și de apocaliptică. Apoi, dintr-o dată, am găsit un subiect potrivit pentru acel loc.” 

Kaupo Kikkas, Sony Alpha 7RM3, bărbat interpretând un înger cu aripi

© Kaupo Kikkas | Sony α7R III + obiectiv GM de 24-70 mm, f/2,8 | 1/160 sec. la f/5,6, ISO 200

Locațiile interesante, spune Kaupo, ajută la păstrarea flăcării atât pentru el, cât și pentru public, astfel că investește mult timp în proiecte personale, din același motiv.

„Este din ce în ce mai important pentru mine în fiecare an”, spune el, „să nu mă învârt în același cerc ca fotograf de portret. Da, subiecții se schimbă, însă este o teamă de-a mea să am un stil vizual prea reprezentativ. Trebuie să lucrez cu ceea ce am, ca într-o artă liberă, iar când mă atinge o idee trebuie să pot reacționa în felul meu. Este situația în care pot obține cele mai bune rezultate ca fotograf și mă consider în continuare foarte norocos pentru faptul că domeniul meu este cel mai important lucru pentru mine.”

Kaupo Kikkas, Sony Alpha 7RM2, interpret la violoncel stând în fața unei clădiri oglindite

© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + obiectiv GM de 24-70 mm f/2,8 | 1/640 sec. la f/7,1, ISO 400

 Produse prezentate în acest articol 

ILCE-7RM2

α7R II cu senzor de imagine Full Frame iluminat din spate

ILCE-7RM3

Cameră α7R III Full Frame de 35 mm și focalizare automată

SEL2470GM

Obiectiv G Master de FE 24-70 mm, f/2,8

TEST
SEL85F14GM

FE de 85 mm F1.4 GM

Kaupo Kikkas
Alpha universe

Kaupo Kikkas

Estonia

Lucrează din greu și iubește ceea ce faci, iar restul va veni de la sine.

Vizualizare profil


x