Imagini impresionante

Alessandro Grassani

„Nu îmi mai pasă de imaginile singulare”, începe Alessandro Grassani. „Pentru mine”, adaugă el, „aproape oricine poate realiza astăzi o imagine singulară extraordinară, chiar și cu telefonul; ce este mai important este să realizezi o lucrare complexă. O serie de imagini este vitală pentru realizarea unei povești și aceasta poate deschide o fereastră către o lume necunoscută, nu doar din punct de vedere jurnalistic, ci și emoțional”.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-breeder-living-in-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/3200s @ f/5,0, ISO 400

Un astfel de proiect, Ultima iluzie, privește călătoria migranților din motive de mediu către orașe. Titlul se referă la aspirațiile acestora, care, din păcate, sunt spulberate.

„În regiunile lor nu au niciun viitor, așa că merg în orașe. Dar dacă ai fost pescar toată viața și ajungi într-un oraș precum Dhaka, nu ai abilități pentru a supraviețui. Visul orașelor devine un coșmar pentru aceștia.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-fisherman-sitting-in-boat-ivory-coast-africa
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/500s @ f/11, ISO 400

Cum a ajuns aici?

La fel precum în cazul carierei majorității oamenilor, nu a ajuns imediat. După ce a studiat arta fotografică, Alessandro a lucrat mai întâi ca asistent pentru un fotograf din domeniul publicității. „Am lucrat pentru acesta în studio timp de un an, poate puțin mai mult, apoi m-a dat afară”, râde Alessandro, „mi-a spus că nu sunt potrivit pentru o astfel de muncă și că ar trebui să mă concentrez asupra pasiunii mele, care era fotografia de documentare. În realitate, a fost un mod blând de a mă da afară.”

Din acel moment, a lucrat ca independent pentru ziare italiene, între care Corriere Della Sera, iar apoi a fost detașat în Orientul Mijlociu. Acum lucrează pentru proiecte din domeniul publicitar, corporatist și de documentare, găsind timp și pentru propriile proiecte atunci când este posibil: „toate proiectele sunt bune, deoarece, ca fotograf, ai nevoie de bani, suficienți pentru a-ți întreține familia și a putea lucra la propriile tale proiecte”.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-chiapas-mexico-migrants-follow-the-train-tracks-to-the-united-states

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7,1, ISO 400

Așadar, și-a folosit experiența din publicitate la realizarea documentarelor? Și, dacă da, cum se transpune aceasta în realitate?

„În special în ceea ce privește folosirea luminii. Când ești în studio, miști lămpile și creezi tu lumina. Evident, nu poți face asta pe teren, dar dacă ești perspicace, poți observa schimbările condițiilor de iluminare. Devii mai atent la aceasta și o integrezi în tot ceea ce faci.”

Aceasta înseamnă așteptarea condițiilor de iluminare potrivite și dedicația necesară realizării imaginii adecvate pentru a spune povestea.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-immigrant-shelter-in-sonora-mexico
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/200s @ f/2.8, ISO 1600

„La unul dintre proiectele mele legate de migrație, versiunea finală ar putea fi de 30 de imagini sau mai puține, realizate în câțiva ani, dar una dintre aceste imagini poate însemna o muncă de o săptămână: știu ce vreau să spun, cunosc locul, astfel că, pentru a realiza imaginea, merg în acel loc, la răsărit, la apus, pe ploaie, în diverse perioade ale zilei, așteptând lumina perfectă pentru a o realiza.”

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-ivory-coast-africa-lady-walks-past-derelict-building

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/1000s @ f/6,3, ISO 800

TEST

Ca parte a acestui proces, editarea devine o parte importantă a proiectului, pentru a găsi echilibrul perfect al imaginilor. Alessandro explică: „Nu știu niciodată care este imaginea perfectă până când nu văd versiunea finală, cu toate imaginile într-un set pe ecran. Editarea este vitală, deoarece, dacă nu este făcută corect, poți distruge lucrarea. O lucrare slabă editată bine poate arăta mai bine, iar o lucrare bună editată prost își poate pierde povestea. Imaginile trebuie să se îmbine ca o serie, spunând o poveste mai complexă, care are efect emoțional”.

Din acest motiv, Alessandro cere întotdeauna ajutor la editare pentru a avea o perspectivă nouă asupra lucrării: „ca fotograf, nu ești întotdeauna cel mai bun editor al propriei lucrări. Editez cu persoane în care am încredere, iar aceasta cere timp. Poate dura o săptămână pentru a edita fiecare parte a proiectului sau câteva luni. Eu fac prima selecție, apoi avem o discuție și apoi o perioadă de reflecție. Este ca vinul: o lași puțin și poate fi mai bună”.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-sonora-mexico-wall-at-the-border-with-the-united-states
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7,1, ISO 200

Unul dintre aspectele cheie ale fotografierii și ale editării este găsirea unui echilibru între estetică și jurnalism: „Aplic regulile fotojurnalismului în proiectele mele, dar din punct de vedere estetic, sunt liber să lucrez cât pot mai bine pentru a surprinde imagini cu impact puternic. Să spunem că aspirația mea este să găsesc combinația perfectă între frumusețe și adevăr – în acel moment, imaginile sunt cele mai evocatoare”.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-baja-california-wall-between-united-states-and-mexico-seen-from-tecate
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/320s @ f/5.0, ISO 800

În acest scop, Alessandro reduce complexitatea compozițiilor sale, pentru a găsi combinații mai simple și mai eficiente. „Înainte”, spune el, „căutam probabil compoziții mai complexe cu diverși subiecți în diverse straturi ale cadrului. Acum încerc să surprind esențialul”.

În practică, această abordare mai simplă înseamnă „eliminarea lucrurilor inutile din cadru pentru a-l simplifica, zgomotul și distracțiile, dar păstrând contextul, cum ar fi locul în care trăiesc subiecții. De aceea, deseori îmi plac peisajele vaste, cu subiectul în mijloc – peisajul, ambianța și subiectul trebuie să se îmbine – pentru că, până la urmă, contextul reprezintă povestea”.

Produse prezentate în acest articol 

ILCE-7RM2

α7R II cu senzor de imagine Full Frame iluminat din spate

SEL1635Z

Obiectiv Vario-Tessar® T* FE F4 ZA OSS de 16 - 35 mm

SEL35F28Z

Obiectiv Sonnar® T* FE 35 mm F2,8 ZA

Alessandro Grassini
Alpha Universe

Alessandro Grassini

Italia

Aceasta este aspirația mea personală: să las propria moștenire în căutarea combinației perfecte dintre frumusețe și adevărul pe care îl numim artă.

Vizualizare profil


x