Realizați conexiunea

Gábor Erdélyi

Fotografia de călătorie nu ar trebui să fie niciodată legată de bifarea căsuțelor pe o listă de verificare. Nu ar trebui să reprezinte o serie de scene familiare, când plasezi picioarele trepiedului în urmele lăsate de cei de dinaintea ta. Iar subiectele nu ar trebui să fie niciodată tratate ca niște victime în fotografiile din safari.

Potrivit lui Gábor Erdélyi, cheia pentru obținerea unor fotografii excelente este cufundarea completă în lumea pe care o fotografiezi. Până la urmă, dacă nu faci parte din aventură, cum te poți aștepta să transmiți acest sentiment celor care îți văd fotografiile?

Gábor explică: „Pentru mine, esența fotografiei de călătorie constă în transformarea noilor experiențe în momente trainice. În centrul atenției este aventura, bucuria de a descoperi. Singurele puncte fixe din călătoriile mele sunt cele două date: de plecare și de sosire. Am în minte un plan aproximativ în legătură cu punctele de interes, însă mă feresc de atracțiile clasice pentru turiști. Întreb localnicii despre trasee și poteci și folosesc cât mai puțin cu putință transportul public. Dacă este posibil, merg peste tot pe jos.”

gabor erdelyi sony alpha 7RII alee întunecată și misterioasă pe timp de noapte

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35mm f/1.4 | 1/200s @ f/2.2, ISO 3200

„Fotografia de portret se leagă de o multitudine de discipline, precum fotografia de portret, de natură, de peisaj și documentară”, ne spune el, „astfel că, pentru mine, înregistrarea călătoriilor mele este mai degrabă o stare de spirit.” Călătoriile mele durează cel puțin patru sau cinci săptămâni, ceea ce înseamnă că pot gusta din plin cultura și atmosfera locului pe care îl explorez. În esență, proiectul este călătoria în sine, iar fotografiile sunt doar ecoul unei experiențe interioare.”

gabor erdelyi sony alpha 9 pieton trecând strada în semi-umbră cu multe alte persoane trecând pe lângă el

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50mm f/1.8 | 1/640s @ f/8.0, ISO 320

Un aspect care a avut o contribuție enormă la proiectele sale din călătorii, spune Gábor, a fost trecerea la camerele Sony fără oglinzi. „Aparatul α7R III este preferatul meu.” ne spune el. „Este mic, discret și ușor, caracteristici esențiale când ești în mișcare. Într-o călătorie care durează două luni, chiar este important să gestionezi greutatea pe care o cari în fiecare zi. Grație monitorului rabatabil și focalizării automate super rapide, este însoțitorul perfect în călătorii și consider modul de focalizare automată a ochilor cu adevărat util pentru portrete.”

Gábor ne spune că un avantaj uriaș îl reprezintă ușurința fotografierii și comenzile personalizabile, care îi dau posibilitatea să lucreze mai rapid și să reacționeze mai prompt la condițiile de fotografiere. „Fotografiez cu modul manual,” explică el, „și atribui setările care sunt cele mai importante pentru mine butoanelor principale: acestea sunt valoarea ISO, modurile de focalizare automată și opțiunea de fotografiere silențioasă. Toate sunt extrem de utile pentru subiectele din călătorii.”

Gábor folosește adesea proiectele de fotografiere din călătorii pe post de antidot la activitatea sa obișnuită, când capturează portrete, fotografii de modă și fotografii nud pentru reviste importante, iar modul în care abordează cele două tipuri de proiecte este cât se poate de diferit.

gabor erdelyi sony alpha 7RII dansator surprins plutind prin aer imprimând o umbră puternică pe un perete

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 50mm f/1.4 | 1/800s @ f/6.3, ISO 125

„Când vine vorba despre portretele mele, mă concentrez mă pregătesc continuu pentru fiecare fotografie, în timp ce fotografiile de călătorie sunt cu totul altceva. În principal pentru că nu mă comport ca un artist conștient și nu organizez călătoriile pentru un anumit proiect. Mă las condus de impresii și mă bucur de libertatea pe care le oferă călătoriile și fotografia; spontaneitatea este cu adevărat importantă pentru mine.”

În călătoriile mai lungi, ne spune Gábor, poți avea timp de documentare. „Cea mai recentă călătorie a mea în Japonia, care s-a consumat în trei episoade, a durat aproape jumătate de an. Aici am avut timp de documentare. Primele experiențe lasă o impresie adâncă asupra călătorilor, astfel că aceștia pot vedea doar suprafața aventurii.”

În ciuda modului său de lucru voit inconștient, există o temă comună în multe dintre proiectele de călătorie ale lui Gábor: el este „foarte interesat de relația dintre om și mediu - în principal relația dintre spațiul viu creat de omul metropolitan, orașul și oamenii care trăiesc în el. Dacă este ceva ce caut în mod conștient, acestea sunt subculturile închise.” De exemplu, „în Japonia, m-au intrigat în mod deosebit orașele alienate din provincia părăsită, iar în ceea ce privește cultura băilor, m-a captivat universul izvoarelor termale japoneze onsen.” 

gabor erdelyi sony alpha 9 arcadă roșie în japonia încadrată de frunze de toamnă

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | 18mm f/2.8 | 1/320s @ f/7.1, ISO 1000

Adept al acestui stil de fotografiere, Gábor este întotdeauna dornic să creeze relații cu persoanele pe care le fotografiază în călătoriile sale și evită imaginile impersonale care rezultă dintr-o abordare de lunetist a fotografiei stradale. „Mă interesează mai mult persoanele și modul în care pot spune cu mai mare fidelitate povestea lor și a mediului în care trăiesc. Este esențial să intru în contact cu oamenii atunci când călătoresc; Îmi doresc să inițiez conversații sau să beau o bere cu oamenii, însă uneori simplul contact vizual este suficient.”

gabor erdelyi sony alpha 7RII bărbat stând sub o lumină slabă în bucătărie mâncând cu bețișoare chinezești

© Gábor Erdélyi | Sony α7R II | 35mm f/1.4 | 1/25s @ f/6.3, ISO 2000

În ceea ce privește obiectivele, Gábor folosește în principal modelele FE 12-24mm f/4 G, FE 24-70mm f/2.8 GM și FE 70-200mm f/2.8 GM, care îi oferă „suficientă flexibilitate pentru încadrare și o calitate excelentă a imaginilor. De asemenea, îmi place să am câteva obiective fixe de f/1.4, pentru fotografiile realizate în condiții de lumină scăzută, cum este modelul FE 85mm f/1.4 GM.”

gabor erdelyi sony alpha 9 picături de apă surprinse pe o fereastră cu lumini stradale în fundal

© Gábor Erdélyi | Sony α9 | FE 50mm f/1.8 | 1/250s @ f/4.0, ISO 640

Rezultatul acestei cufundări adevărate în mediul înconjurător, spune Gábor, transformă subiectele dispersate ale fotografiei de călătorie într-un element coerent și exotic; persoanele individuale devin un eseu vizual, mărturisind adevărata poveste a locului și a culturii care se dezvăluie în fața ochilor tău și plasând oamenii pe care îi fotografiezi într-un context autentic.

Produse prezentate în acest articol

ILCE-9

Camera α9 Full Frame, fără oglinzi, cu senzor de imagine CMOS suprapus

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II cu senzor de imagine Full Frame iluminat din spate

ILCE-7RM2

SEL50F18F

FE 50mm F1.8

SEL50F18F

Gábor Erdélyi
Alpha Universe

Gábor Erdélyi

Ungaria

Una este să fotografiezi înfățișarea unei persoane și cu totul altceva este un portret care să-i reflecte personalitatea.

Vizualizare profil


x