Imagine și imaginație

Julien Mauve

„Cu astfel de proiecte”, spune fotograful de arte plastice, Julien Mauve, „trebuie să știi către ce te îndrepți”, înainte de a adăuga cu un zâmbet, „dar nu prea mult!”

Julien descrie procesul creativ în realizarea proiectelor fotografice care i-au definit cariera cu lucrări precum „Salutări de pe Marte”, „După ce luminile se sting” și, cea mai recentă, „L'île Aux Libellules” („Insula libelulelor”). Acum se concentrează aproape exclusiv asupra lor; fotografiere și editare, apoi prezentarea lor publicului, mai întâi online, apoi prin expoziții și cărți.

julien mauve sony alpha 7RII apartament întunecat și straniu cu o singură lumină vizibilă

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/6s @ f/14.0, ISO 100

Desigur, nu a fost întotdeauna așa. „Am început ca majoritatea oamenilor”, explică el, „capturând amintiri și fotografiind prietenii și familia. Dar, curând, am vrut să exprim ceva mai mult – pentru a spune o poveste, nu doar pentru a consemna.”

Și-a început proiectul în 2011 folosind un aparat Sony α99 și nu a mai privit înapoi.

 

julien mauve sony alpha 7R doi astronauți făcând un selfie cu peisaj marțian în spate

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/160s @ f/13.0, ISO 200

Cel mai recent proiect al lui Julien, Island of Dragonflies („Insula libelulelor”), a fost realizat în Japonia, a durat doi ani și a fost compus din patru călătorii. Pe măsură ce Julien călătorea prin țară, conceptul a căpătat substanță din întâmplare, când Julien „a observat că în mare parte construcțiile se aflau la marginea insulelor. Mijlocul este ca o zonă moartă. Nu există mulți oameni care locuiesc acolo și veți vedea o mulțime de clădiri pierdute în favoarea naturii. Te face să reexaminezi relația omului cu natura și felul în care aceasta se schimbă.”

julien mauve sony alpha 7RII o casă întunecată în pădure cu copaci în spate

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 35mm f/2.8 ZA | 1/200s @ f/6.3, ISO 500

Urmele industriale abandonate din „Insula libelulelor” și alte semne ale civilizației acoperite lent de natură au impactul unei povestiri științifico-fantastice întunecate, distopice. Dar, precum toți povestitorii buni, adeseori desenează elemente disparate într-un întreg coeziv.

De pildă, deși dau senzația de consecvență, imaginile nu sunt toate fotografiate în același loc sau chiar în același anotimp.

„Unele sunt realizate în Okinawa, altele în nord, în diferite perioade de timp.” El explică: „Cheia este de a genera coerență, astfel încât atmosfera generală să fie cea potrivită. Pentru aceasta, am fotografiat mai mult dimineața, fără lumină directă a soarelui. Pe lângă subiectele care trebuie să fie coerente, o multitudine de lucruri se leagă de culori și de schimbarea tonurilor vizuale ale imaginilor finale. Găsirea unei estetici consecvente este o parte importantă a proiectului.”

julien mauve sony alpha 7R doi astronauți stând pe marginea unei stânci și privind un peisaj marțian

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/50s @ f/9.0, ISO 200

Deci cum îl ajută pe Julien echipamentul Sony Alpha? Trecând de la modelul α99, el a găsit seria α7R. Dar unde te-ai aștepta ca un fotograf să enumere tehnologiile care îi ies evidență ca artist? Abordarea lui Julien este diferită. Pentru el, de multe ori, tocmai ceea ce nu face camera foto face diferența.

„Ca artist”, explică el, „cred că trebuie să uiți de camera foto... să lucrezi prin ea și să nu te gândești la ea. Și aici este ideea esențială: doar anumite camere foto îți permit să faci acest lucru.” Și continuă: „seria α7R reacționează atât de repede și funcționează atât de intuitiv, încât mă ajută să mă concentrez pe ceea ce încerc să realizez, nu pe instrumentul pe care-l folosesc. Este atât de ușoară, încât nici nu observi acest lucru și este atât de receptivă, întotdeauna pregătită să fotografieze într-o fracțiune de secundă.”

julien mauve sony alpha 7RII peisaj urban întunecat cu iluminare doar de la un panou publicitar

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/10.0, ISO 320

Când vine vorba despre activitatea lui Julien, el nu știe niciodată unde va găsi inspirația pentru fotografiile sale. El continuă să rătăcească, încercând să găsească scena perfectă pe care să o surprindă.

„Țin camera aproape, ca să pot reacționa la momente care ar putea dura doar câteva secunde, deci viteza de reacție este esențială.” Din același motiv, el fotografiază cu zoom rapid, adesea apelând la obiectivul 70-200mm f/2.8 G Master pentru un aparat și la obiectivul 24-70mm f/2.8 G Master pentru altul, „pentru a fi pregătit pentru aproape orice.”

julien mauve sony alpha 7R doi astronauți stând pe marginea unei stânci mână în mână cu peisaj marțian în spate

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16-35mm f/2.8 ZA SSM | 1/250s @ f/11.0, ISO 100

Julien se bazează, de asemenea, pe rezoluția masivă și calitatea superbă a imaginii pe care o oferă seria α7R – un factor extrem de important atunci când imaginile sale sunt prezentate sub formă tipărită în expoziții.

„Uite”, explică el, „pe lângă reviste și cărți, îmi prezint proiectele în galerii și studiouri și realizez materiale tipărite foarte mari, așa că trebuie să știu că mă pot baza pe o anumită calitate. În ultima serie pe care am expus-o, materialele mele tipărite au avut lățimea de un metru. Acum, acest lucru nu reprezintă nicio problemă.”

Înapoi la procesul de creație; călătoria planificată și neplanificată. Pentru Julien, poate dura luni sau chiar ani pentru a trece de la concept la un proiect finalizat, cu surprize și schimbări de direcție de-a lungul drumului, dar, mai ales, muncă grea și dedicare.

julien mauve sony alpha 7RII scena suburbană în întuneric cu o singură fereastră iluminată

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/15s @ f/11.0, ISO 100

„Procesul de fotografiere are la bază căutarea scenelor care spun povestea”, explică el, „apoi, procesul de editare poate fi dureros pentru că ai 50 sau 60 de fotografii din care trebuie să ajungi la 20; le păstrezi doar pe cele puternice și pe cele care ajută povestea să înainteze. Dar într-un anumit moment, trebuie să faci un pas înapoi. Pentru a vedea ce funcționează și ce nu funcționează.”

El continuă: „Dacă povestea o cere, ar putea fi necesar să schimbi ceva sau să o iei de la capăt. Este ca și cum ai intra în mare: când te afli sub apă, în mijlocul procesului, nu poți vedea întregul, așa că, la un moment dat, trebuie să te ridici la suprafață, să iei aer, să te uiți în jur și apoi să te reîntorci în adâncuri.” 

Produse prezentate în acest articol

ILCE-7R

Cameră foto α7R cu montură E şi senzor Full Frame

ILCE-7R

ILCE-7RM2

α7R II cu senzor de imagine Full Frame iluminat din spate

ILCE-7RM2

SEL2470GM

FE de 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL35F28Z

Obiectiv Sonnar® T* FE 35 mm F2,8 ZA

SEL35F28Z

SAL1635Z2

Vario-Sonnar® T* ZA SSM II F2,8 de 16-35 mm

SAL1635Z2

Julien Mauve
Alpha Universe

Julien Mauve

Franţa

Încerc să-mi imaginez lumea nu așa cum este, ci așa cum aș vrea eu să o văd

Vizualizare profil