Un campion al sportului

 Bob Martin

Bob Martin este un fotograf de evenimente sportive cu numeroase premii, specializat în realizarea de fotografii de acțiune și la evenimente sportive pentru clienți din domeniile publicitar, corporatist și editorial.

Bob Martin

Pe parcursul unei cariere de treizeci de ani, Bob a realizat fotografii la fiecare eveniment sportiv major, de la ultimele cincisprezece Jocuri Olimpice de Vară și de Iarnă, la polo pe elefanți și curse de cai pe gheață. Realizează fotografii la turneul de tenis de la Wimbledon din 1982, iar activitatea sa l-a purtat până în cele mai îndepărtate colțuri ale lumii. Fotografiile sale au apărut în numeroase publicații, între care Sports Illustrated, Time, Newsweek, Life Magazine, Stern, Paris Match, Bunte, L’Équipe, The Sunday Times și New York Times, ca să menționăm doar câteva.

Lucrările sale au fost recompensate cu peste 60 de premii naționale și internaționale și este câștigător de trei ori al râvnitului premiu pentru Cel mai bun fotograf britanic de evenimente sportive. În 2015, și-a lansat cartea premiată „1/1000th: The Sports Photography of Bob Martin” (1/1000: Fotografia de eveniment sportiv a lui Bob Martin), o retrospectivă uimitoare care acoperă cei treizeci de ani de la aproape toate evenimentele sportive majore.

Ne-am întâlnit recent cu Bob pentru a discuta despre arta fotografică și despre motivul pentru care a trecut de la un aparat DSLR la aparate foto fără oglinzi Sony.

Bob-Martin-sony-alpha-9-tennis-close-up-of-tennis-players-feet-as-they-leave-the-ground-mid-shot
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2500s @ f/5.0 ISO 640

Ce v-a inspirat să deveniți fotograf profesionist de evenimente sportive?

Am fost întotdeauna un suporter al sportului, deși nu m-am pregătit să devin fotograf de evenimente sportive. Visul meu era să fiu doar un fotograf obișnuit și la școală am devenit obsedat de camera obscură. În facultate, făceam mereu fotografii și apoi am început treptat să lucrez ca fotojurnalist. Ador să călătoresc, iar faptul că îmi vedeam imaginile publicate în ziare după câteva zile era extraordinar. Am început să primesc oferte ocazionale de muncă de la agenții fotografice legate de sport și așa a început totul,

Bob-Martin-sony-alpha-9-gymnast-twirling-a-ribbon-into-a-circle

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1000s @ f/5.6 ISO 3200

Cum faceți ca imaginile dvs. să rămână actuale și captivante?

Un bun prieten de-al meu din SUA, Walter Iooss, probabil cel mai bun fotograf de evenimente sportive din istorie, mi-a spus cândva, în urmă cu mai mulți ani, „trebuie să te tot reinventezi, altfel vei ajunge un dinozaur”. Nu am uitat niciodată aceste cuvinte și acestea sunt actuale chiar și astăzi. Ca persoană care iubește ziarele, care iubește imaginile tipărite, este îngrozitor să o spun, dar ziarele și revistele sunt pe moarte și fotografii care încă sunt înrădăcinați în aceste idealuri, care nu au progresat, sunt dinozauri. Nu vreau să realizez imagini facile, încă doresc să împing limitele cât mai mult și singurul mod prin care lucrările mele rămân actuale este să gândesc inovator. De aceea, acum colaborez mult cu federații și cu organisme de reglementare din domeniul sportului. Ei sunt cei care încă sunt dispuși să cheltuie bugete pe fotografii de calitate, iar eu încerc să le ofer ceva diferit față de imaginile stereotipe pe care le vedeți în general.

Bob-Martin-sony-alpha-9-golfer-hits-his-ball-out-of-a-bunker
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/2.8 ISO 100

Colaborarea cu aceste organisme de reglementare și federații înseamnă că nu mai aveți ocazia să fotografiați la fel de mult pe cât v-ați dori?

Fotografiez mai puțin decât în trecut, în special acum că am îmbătrânit, dar fotografiez în continuare la multe evenimente importante, cum ar fi Jocurile Olimpice sau turneul de la Wimbledon. Mai particip și la evenimente mai mici, dar nu mai sunt în mijlocul acțiunii, ci mai degrabă dirijez spectacolul, ca să spun așa, și organizez echipele de fotografi. Să fiu sincer, am trecut de etapa în care îmi doream să stau în spatele porții într-o după-masă ploioasă de sâmbătă.

De asemenea, sunteți consultant al Comitetului Internațional Olimpic. Ce presupune acest lucru?

Poate fi la fel de direct precum sugerarea unor bune practici pentru organizarea fotografilor sau la fel de direct precum consultanța cu privire la dimensiunile și amplasarea siglelor pentru a asigura cea mai bună vizibilitate în imaginile finale. La Jocurile Olimpice de la Rio, am ajutat la selectarea culorilor pentru diverse arene. De exemplu, pentru concursurile de înot, inițial ei doreau să folosească verdele drept schemă cromatică, până când le-am atras atenția că nu arată foarte bine atunci când se reflectă în apa albastră! 

Bob-Martin-sony-alpha-9-skier-silhouetted-against-the-snow-attempts-a-fast-slalom

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/5.6 ISO 320

Credeți că tehnologia aparatelor foto v-a schimbat abordarea față de fotografia de eveniment sportiv?

Fără niciun dubiu. Atunci când a apărut focalizarea automată, lumea spunea că va cauza moartea artei fotografice, deoarece oricine putea realiza o imagine clară, dar pentru mine a fost un lucru extraordinar, deoarece nu vedeam foarte bine. Acum, aparatele foto sunt atât de bune, încât au făcut ca fotografia de eveniment sportiv să fie și mai bună. În loc să mă îngrijorez dacă o imagine este focalizată sau nu, acum mă pot concentra mai mult asupra compoziției, a fundalului și a iluminării. Dar este important să reținem că, chiar dacă aparatele foto moderne fac multe, trebuie să înțelegeți principiile de bază ale artei fotografice și să înțelegeți când sunt adecvate diversele caracteristici. Nu sunt sentimental față de echipamentul pe care îl folosesc, dacă un aparat foto mă servește ca instrument, îmi place.

Bob-Martin-sony-alpha-9-horse-racers-approaching-the-finish-line

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 2x Converter | 1/1600s @ f/8.0 ISO 800

Ce v-a determinat să luați în considerare aparatele foto Sony Alpha ca instrumente de lucru?

Să fiu sincer, atracția inițială pentru mine a fost fotografierea silențioasă. Aceasta a fost caracteristica ce m-a încântat, deoarece puteam fotografia în situații în care nu reușisem anterior, de exemplu, la golf, atunci când sunt aproape de lovitura finală la cea de-a 18-a gaură și situația necesită o abordare silențioasă. Primul aparat foto pe care l-am încercat a fost α7R II și acesta mi-a permis să realizez imagini pe care nu reușisem să le obțin anterior. Trebuie să recunosc că nu eram încântat că voi folosi vizorul EVF, deoarece eram obișnuit cu vizorul DSLR, dar acum nu m-aș mai putea descurca fără acesta. A avut un impact extraordinar asupra fluxului meu de lucru, deoarece pot să previzualizez expunerea înainte chiar să apăs pe maneta de eliberare a obturatorului. Acum folosesc α9 pentru marea majoritate a fotografiilor și se potrivește perfect stilului meu de lucru. După cum am mai spus, consider aparatele foto drept instrumente, iar întâmplarea face ca α9 să fie un instrument cu care lucrez bine.

TEST
ILCE-9

Camera α9 Full Frame, fără oglinzi, cu senzor de imagine CMOS suprapus

SEL100400GM

Teleobiectiv cu zoom superior FE 100 - 400 mm G Master

SEL400F28GM

GM OSS de FE 400 mm, F2,8

SEL20TC


Teleconvertor de 2x

Vedeți mai multe imagini ale lui Bob Martin