Detaliul poveștii Alpha Universe
Detaliul poveștii Alpha Universe
Numărul 6
Înregistrarea cu Alpha 7S III 

António Morais 

Numele meu este António Morais, cineast și ambasador Sony din Portugalia. De la o vârstă fragedă, tatăl meu m-a îndrumat spre artele vizuale, de la pictură la fotografie și film. Mi-am dat seama rapid că imaginile statice nu sunt suficiente pentru a-mi cristaliza gândurile și am știut că vreau ceva mai mult. Imortalizarea momentului are magia sa, dar înregistrarea acestuia pe cele patru linii ale cadrului părea o provocare mai mare. După absolvire, am continuat să filmez, ceea ce mi-a întărit pasiunea pentru cinematografie. Am călătorit în peste 30 de țări, însoțit mereu de lucrurile mele peferate, camerele și accesoriile mele. Când apar dificultăți de înregistrare, mă calmez, simțindu-mă privilegiat, deoarece cred că lucrările mele îi ajută pe oameni să călătorească, arătându-le fie lumea reală, fie o ficțiune în imaginile pe care le surprind. Recent am avut ocazia să filmez cu noul Alpha 7SIII și am decis să testez camera pe un platou cinematografic pentru a filma noul meu proiect: „Numărul 6”. 

Numărul 6: Alegerea echipamentului adecvat pentru Alpha 7S III

Pentru acest scurtmetraj, am optat pentru o configurație simplă și versatilă pentru a avea mobilitate. Am folosit un cadru SmallRig, un monitor Atomos Ninja V, pe lângă o placă de bază, tije și suport pentru parasolar.

Pentru lumini, am ales o configurație LED. Îmi plac deoarece se asamblează rapid și comod. Cu ajutorul lui Filipe Ferraria (electrician-șef) și al lui Pedro Teixeira (asistent lumini), am realizat o instalație de lumini foarte complexă în scurt timp. Pentru a vă face o idee despre dificultăți, am filmat în cupola planetariului, unde a trebuit să lucrăm cu lumina proiectorului ca expunere de bază, care a fost de 24 cps la 1/30 dintr-o secundă la 16.000 ISO. De necrezut, lucram cu surse de iluminat cinematografice la doar 5-10%!

Un alt aspect important îl reprezintă obiectivul adecvat. Pentru mine, este vorba de obiectivele G Master, deoarece sunt concepute special pentru a profita la maximum de camerele Sony. Pentru diverse aspecte, am optat pentru obiective de 24 mm la f/1,4 GM, de 135 mm la f/1,8 GM și de 400 mm la f/2,8 GM OSS.

În sfârșit, partea audio a fost realizată exclusiv în postproducție. Pentru narațiune, a trebuit să avem un design de sunet adecvat stilului scurtmetrajelor. Ricardo Teixeira, regizorul, a colaborat strâns cu Daniel Carvalho, compozitorul muzicii, pentru a atinge nivelul de complexitate a sunetului necesar pentru film.

António Morais încadrează o imagine pe camera sa

Numărul 6: Alegerea setărilor adecvate pentru Alpha 7S III

Per total, consider Alpha 7S III mai matură și mai rafinată decât modelele Alpha 7S anterioare pentru realizarea filmelor. Am înregistrat la 4K (UHD) de la 24P la 120P și la cea mai înaltă rezoluție, cu codec video cu comprimare redusă (XAVC-S-I) la 4:2:2 pe 10 biți, pentru o imagine optimă.

Ca profil de imagine, am ales S-log3/S-gamut3 pentru dinamica optimă, deoarece scenele aveau mult contrast. Balansul de alb a fost setat în funcție de scenă. La gradarea culorilor, am lucrat cu Stéphane Sagaz, colorator și tehnician imagine, și am dezvoltat un LUT pentru a profita de intervalul dinamic din S-log3/S-gamut3, astfel ca toți cei din platou să poată vedea imaginea finală pe care doream s-o obținem. Acest proces este foarte important, pentru a da echipei o idee despre direcția filmului, iar crearea acestui LUT în avans a fost utilă pentru începerea procesului de editare, fiind o bună bază de pornire.

În ceea ce privește focalizarea automată, am reglat viteza și setările de sensibilitate a urmăririi care imită o focalizare manuală. Camera s-a comportat impecabil de fiecare dată, exceptând atunci când a fost complet întuneric pe scenă, nesurprinzător. Pentru condițiile speciale de iluminare, a fost ușor să fixăm focalizarea într-o poziție și să așteptăm revenirea luminii pentru a focaliza din nou pe o față. În aceste situații, am folosit focalizarea manuală cu funcția de asistență la focalizare, care se utilizează foarte facil cu noul vizor EVF și cu ecranul LCD. Dacă vorbim de ecran, integrarea tactilă și noul meniu fac camera mai flexibilă și mai ușor de utilizat. Autonomia bateriei și disiparea căldurii sunt foarte impresionante din punctul de vedere al operatorului, mai ales după o ședință de filmare de 16 ore.

Numărul 6: Procesul de postproducție

Postproducția este un proces important la Golpe Filmes. În fluxul de lucru, Adobe Premiere Pro și Davinci Resolve lucrează în tandem. Pentru acest proiect, am transpus materialul filmat într-un fișier mai potrivit pentru editare în Premiere și apoi l-am legat la fișierele originale pentru gradarea finală. În procesul final, codecul 4:2:2 pe 10 biți a făcut totul mai agreabil și mai creativ.

Regizorul a realizat editarea cu ajutorul Anei Moreira, regizor asistent, alături de coloratorul Stéphane Sagaz. Ca stil ales, suntem într-o epocă în care culorile pastel sunt folosite pe scară largă. Îmi place să merg contra acestui curent. De aceea, am optat pentru imagini mai pregnante, cu contrast mai ridicat, folosind raporturi de iluminare și contrast de culori pe platou și rafinând în postproducție pentru culori deschise și strălucitoare. Mi-au plăcut întotdeauna culorile accentuate și admir cineaștii cu lucrări care le exhibă. Două persoane care m-au inspirat cel mai mult sunt Roger Deakins ASC și Vittorio Storaro ASC, care lucrează în aceste limite de lumină și de culoare.

António Morais focalizează o imagine pe camera sa

Fișierele realizate cu Alpha 7S III sunt mult mai bune decât modelele anterioare. Cea mai mare diferență este la formatul 4:2:2 pe 10 biți, dar mai este ceva. Cred că Sony și-a actualizat tehnologia de culori, pentru a obține nuanțe mai naturale și mai clare ale pielii, ceea ce este foarte bine. Nu mă înțelegeți greșit, și modelele anterioare au fost foarte capabile, dar erau limitate de codecul pe 8 biți.

Un alt aspect important pentru realizarea unui scurtmetraj îl reprezintă vitezele de transfer al fișierelor. Noile carduri CFExpress tip A sunt atât de rapide! Am copiat un card de 160 GB plin în mai puțin de 3 minute pe platou. De exemplu, îmi amintesc limpede că i-am dat cardul lui Francisco (primul regizor asistent) și l-am primit înapoi aproape instantaneu între scene. Apoi l-am întrebat pe Stéphane dacă îl pot formata în siguranță, iar el mi-a spus că da, îl copiase de două ori! Asta spune totul despre tehnologia pe care se bazează aceste carduri.

Gânduri de final despre utilizarea camerei Alpha 7S III pe platou

După cum am menționat înainte, este o cameră mult mai rafinată și mai matură decât predecesoarele sale pentru uz profesional. Experiența de pe platou a fost cursivă și camera nu a înregistrat probleme. Cu acest tip de cameră, am nevoie de fidelitate și de fiabilitate, ceea ce am găsit la modelul Alpha 7S III. Nu pot risca să pierd nici măcar un minut pe platou ca să-mi fac griji cu privire la echipament, deoarece am nevoie de tot timpul posibil pentru a fi creativ.

Produse prezentate
ILCE-7SM3
α7s III cu capacități profesionale de fotografiere/filmare

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL400F28GM
GM OSS de FE 400 mm, F2,8

SEL400F28GM

Articole corelate