Salt la conţinut

INTERVIURI CU ARTISTUL DE LA SONY

Marty Friedman

Chitarist principal al trupei americane de heavy metal „Megadeth”, 1990–2000. Marty s-a mutat în Japonia în anul 2004 şi îndrăgeşte multe stiluri muzicale, inclusiv JPOP.

Esenţial: dispozitiv audio simplu portabil

Trăind în Japonia din 2004, Marty este foarte activ în viaţa muzicală de acolo, lucrând ca şi moderator TV, interpret, scriitor şi proprietar de casă de discuri - asta pentru a numi doar o parte din proiectele sale. Marty vorbeşte despre impactul sunetului de înaltă rezoluţie asupra industriei muzicale.

Interviu realizat de blueprint/Fotografii realizate de Yohei Takeuchi

Î: Sunteţi din Statele Unite; când aţi intrat prima oară în contact cu un Walkman?

R: Când eram adolescent. Pe atunci, de obicei ascultai muzică acasă sau la un concert, dar mie îmi plăcea să ascult oriunde cărându-mi giganticul radiocasetofon la şcoală. Astfel, atunci când am văzut un Walkman pentru prima oară, am fost uimit.

Î: Ce gen de muzică ascultaţi?

R: În general, este vorba de muzica pe care o creez la momentul respectiv. Uneori, când sunt foarte prins în studio ascultând muzică pentru o perioadă lungă de timp, îmi vine greu să îmi dau seama ce este bun şi ce este rău. Aşa că ascult muzică în timp ce mă plimb printr-un parc sau un templu. Se aude ca şi cum ar fi muzica altcuiva, astfel încât generează un feedback natural.

Î: Se pare că varianta portabilă este necesară pentru munca dvs. artistică. Cum vă simţiţi când folosiţi un Walkman de înaltă rezoluţie?

R: În comparaţie cu un mp3, sunetele mai joase sunt mai melodioase. Dar pentru mine este mai important să am un dispozitiv audio portabil care să fie mai degrabă puternic şi uşor de folosit decât unul cu „funcţii complexe” sau „de înaltă calitate”.

Î: Ce părere aveţi, în calitate de compozitor, despre sunetul de înaltă rezoluţie?

R: Calitatea audio a melodiilor se deteriorează în cazul CD-urilor şi fişierelor audio comprimate dacă le comparăm cu masterizarea, dar nu am fost cu adevărat deranjat de acest aspect. Ceea ce înseamnă că mereu îmi spun „Nu uita de sentimentele oamenilor obişnuiţi”. Astfel, pentru a compune, folosesc difuzoare de calitate atunci când lucrez, dar la sfârşit ascult rezultatul cu ajutorul unor boxe ieftine şi ajustez sunetul.

Î: Dacă sunetul de înaltă rezoluţie devine foarte popular, ar putea schimba procesul de producţie?

R: Smartphone-urile vor fi în curând compatibile cu sunetul de înaltă rezoluţie. Atunci când se va întâmpla acest lucru, vor beneficia nu doar producătorii, ci şi întreaga industrie muzicală, deoarece „banii se mişcă”. Ai nevoie de finanţare pentru a crea muzică de bună calitate...iar eu vreau ca ascultătorii să îşi cheltuiesc banii pe muzică de care să se bucure. Dacă oamenii o să încerce acest Walkman, atunci poate că vor dori ca melodiile lor preferate să fie la înaltă rezoluţie, iar asta va fi cu siguranţă în interesul muzicienilor şi industriei muzicale.

Î: OK, ultima întrebare. Ce este muzica pentru dvs.?

R: Ei bine, cu siguranţă este o parte importantă a vieţii mele. Dacă ar fi să rămân pe o insulă pustie cu un singur lucru, acela ar fi un dispozitiv audio portabil cu o memorie uriaşă. (Râde)

Chiyomaru Shikura

„Ceea ce ascultătorii îşi doresc cu adevărat şi ce vor cumpăra, este acea muzică ce le va inspira dorinţa de a o deţine.”

Aşa cum au intenţionat artiştii

Bucuraţi-vă de cele mai subtile nuanţe ale înregistrării din studio cu sunetul de înaltă rezoluţie. Pasiunea pentru muzică reuneşte fiecare componentă, de la semnal la boxe, în timp ce tehnologiile avansate precum conversia extinsă digitală contribuie la crearea unei experienţe neegalate de audiţie.