Detaliul poveștii Alpha Universe

Să vezi înseamnă să crezi

Alin Popescu

„De fiecare dată când postez o fotografie în infraroșu, o numesc „lumea paralelă”, spune Alin Popescu, „deoarece există în fața ta, dar nu o poți vedea”. Este o descriere perfectă a fotografierii în infraroșu. În comparație cu fotografierea obișnuită, infraroșul este ca lumea „Cu susul în jos” din Stranger Things. Un loc care, cel puțin vizual, există în paralel cu ceea ce vedem, dar ne este complet ascuns. Asta până când nu ajungi acolo cu instrumentele potrivite.

alin popescu sony alpha 6000 imagine în infraroșu cu o scenă urbană, având în fundal o bicicletă albastră

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/8,0, ISO 160

alin popescu sony alpha 600 fotografie în infraroșu cu un canal, un cer întunecat și nori albi pufoși

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/10, ISO 160

De ce realizează el conversia echipamentului în loc să fotografieze cu filtre? „Un corp de aparat foto convertit”, spune el, „reprezintă cel mai bun mod de fotografiere în infraroșu. Dacă fotografiezi doar cu filtre pe obiectiv, blochezi atât de multă lumină – infraroșie, dar și vizibilă – încât trebuie să realizezi expuneri de 20 sau 30 de secunde și să lucrezi cu trepied. Pe când conversia elimină filtrul de blocare UV/IR – sau „oglinda activă” – care se află în mod normal în fața filtrului și îl înlocuiește cu un filtru care blochează doar lumina vizibilă și UV, astfel că aparatul foto „vede” acum în infraroșu și poți fotografia normal”.

Alin a fost mereu atras să fotografieze „lucruri pe care alții nu le fac. Pe când HDR era la început, am adoptat acel standard. Iar după ce au început să o facă toți, am renunțat!”, râde el. „Dar infraroșul m-a prins, pentru că este atât de neobișnuit. Deși majoritatea oamenilor cunosc aspectul clasic în infraroșu, cu frunze strălucitoare și cer întunecat, vă poate surprinde ce descoperiți în plus.”

alin-popescu-sony-alpha-6000-imagine-în-infraroșu-cu-palmieri-într-o-seră-mare

© Alin Popescu | Sony α6000 + E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS | 1/60s @ f/3.5, ISO 640

Cum ar fi? Întrebăm noi. „Cum ar fi modul în care diverse materiale reflectă lumina infraroșie în diverse moduri”, explică Alin, „indiferent dacă este vorba despre îmbrăcămintea oamenilor sau clădiri zugrăvite… sau chiar flori. Uneori, atunci când vezi o floare în infraroșu, vezi modele pe aceasta, care atrag atenția către nectar și polen, ca niște lumini de aterizare pe aeroport pentru albine. Aceasta încerc să prezint prin imaginile mele, cum ar arăta lumea văzută cu alți ochi”.

 

alin popescu sony alpha 6000 imagine în infraroșu cu o casă în deșert, având un copac alături

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/8,0, ISO 100

Iar ceea ce este cu adevărat uimitor la un aparat foto fără oglinzi convertit este faptul că poți folosi acești „diverși ochi” în timp real prin vizorul EVF. „Aceasta este practic principala diferență față de utilizarea unui aparat DSLR”, spune Alin, „dar este o diferență mare. Obții exact ceea ce vezi, așa că poți hotărî dacă este o scenă bună pentru infraroșu sau nu. Poți vedea ceea ce funcționează și ce nu, deoarece fotografierea în infraroșu depinde foarte mult de oră și de condițiile meteo. În cazul unui aparat DSLR, încerci și speri să reușești, dacă nu cunoști cu adevărat bine subiectul, ceea ce este dificil, pentru că nu poți vedea rezultatul!”

 

alin popescu sony alpha 6000 imagine în infraroșu cu o clădire mică în mijlocul unui câmp

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/400s @ f/8,0, ISO 100

În ceea ce privește ora și condițiile meteo, este vorba despre o altă caracteristică „Cu susul în jos” în cazul fotografierii în infraroșu: cel mai bun moment pentru fotografiere este exact opusul față de fotografierea normală. „La fel ca în cazul fotografierii obișnuite, principala sursă de lumină infraroșie este soarele”, explică el, „dar dacă este o zi noroasă sau soarele este jos, nu poți obține fotografii bune, așa că trebuie să gândești invers”.

alin popescu sony alpha 6000 imagine în infraroșu cu copaci lângă un lac

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/8,0, ISO 100

El elaborează: „Pe când ai crede în mod normal că nu este o lumină bună a zilei, deoarece este prea mult soare și prea mult contrast, atunci trebuie să fotografiezi și obții o superbă lumină infraroșie reflectată! Este complet contrar senzațiilor tale normale ca fotograf, dar așa funcționează.”

„Cel mai mare avantaj”, conchide Alin, „este că poți continua să fotografiezi mai mult timp. Așadar, atunci când călătorești, poți să folosești aparatul foto normal în ora de aur și să treci la aparatul în infraroșu atunci când soarele urcă pe cer.”

alin popescu sony alpha 6000 imagine în infraroșu cu un cioban care adună oile în fața unui șopron din lemn

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/10, ISO 100

Aici intervine din nou avantajul aparatelor fără oglinzi, cu dimensiuni mai mici și greutate mai redusă față de DSLR. „Să iei cu tine un aparat foto fără oglinzi, precum α6000, pentru proiectele tale în infraroșu înseamnă că este suficient să iei acest mic aparat cu tine, pe care poate nu îl folosești des, însă dacă vezi o scenă uimitoare, știi că te poți baza pe acesta.”

 

* Rețineți că procesul de conversie a aparatului foto la infraroșu nu poate fi oferit de Sony sau de centrele sale autorizate de service. Modificările hardware nu sunt recomandate de Sony și se realizează exclusiv pe riscul deținătorului.

Produse prezentate

ILCE-6000

Aparat foto E-mount Alpha 6000 cu senzor APS-C

ILCE-6000

SEL1635Z

Obiectiv Vario-Tessar® T* FE F4 ZA OSS de 16 - 35 mm

SEL1635Z

SELP1650

E PZ F3,5-5,6 OSS de 16-50 mm

SELP1650

Articole corelate

Alin Popescu
Alpha Universe

Alin Popescu

România

„Dacă există lumină, eu fotografiez.”

Vizualizare profil


x