Lumini, camera, acțiune!

Chris Raphael 

Chiar dacă distribuția unui film cuprinde mii de persoane, multe altele lucrează în spatele scenei, ducând producția de la concept la teatru și dincolo de acesta. Una dintre aceste persoane este fotograful de imagini statice sau fotograful de platou. 

„Rolul meu”, spune Chris Raphael, un veteran în domeniul fotografiei de platou, cu o experiență de 15 ani, „este acela de a captura imaginile care vor vinde filmul. Acestea ar putea fi folosite în ziare, reviste și chiar pentru posterele din cinematografe sau pe coperțile discurilor Blu-ray și DVD.

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/5.0, ISO 1000

Imaginile fotografului de platou sunt esențiale, deoarece sunt realizate la o calitate mai mare decât cea capturată pe film sau de către camerele de filmat digitale, astfel că pot fi prelucrate în formate mai mari. Chris trebuie să fotografieze nu doar portrete ale actorilor de pe platou, ci trebuie să fie prezent în fiecare moment al filmărilor, pentru a fotografia interpretările, dar și pentru a surprinde imagini din spatele scenei.

Pare o meserie de vis și, având în vedere atracția lui Chris față de film, cu siguranță așa este, însă și volumul de muncă este uriaș. Zilele sunt lungi, sesiunile de fotografiere sunt imprevizibile, iar în unele situații poți avea la dispoziție doar câteva secunde pentru a obține imaginile dorite. Un bun exemplu în acest sens îl reprezintă sesiunile de fotografiere „speciale” sau „de galerie”, unde se obțin imaginile tradiționale cu vedetele filmului.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-actor-dressed-as-pilot-poses-for-the-camera

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/5.0, ISO 1250

„Compania de producție alege un moment când majoritatea actorilor sunt ocupați, iar noi constituim un studio mobil și, după terminarea scenei, încercăm să obținem fotografiile dorite. Compania nu vrea să plătească suplimentar actorii pentru aceste sesiuni, pentru că există și alte cheltuieli, de exemplu pentru generatoare, asistenți, închirierea luminilor... deci trebuie să obții imagini bune, în viteză. Lucrezi sub presiune, dar este o presiune pozitivă!”

Cum se petrec lucrurile când fotografiezi pe un platou de filmare? Cum lucrează Chris când toți ceilalți sunt ocupați la rândul lor? „De obicei”, spune Chris, „mă poziționez exact lângă camera A; acolo este locația ideală. Este poziția din care pot fotografia scena pentru care cinematograful a aranjat luminile, deci în fața acestei camere se petrece grosul acțiunii. De asemenea, de aici poți obține imaginile principale, cele care vor face rezumatul filmului. Poate fi unul dintre protagoniști în acțiune, poate fi o reacție. Când are loc acest moment, trebuie să-l surprinzi.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-dressed-in-1920s-outfit

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/3.2, ISO 4000

„După ce sunt mulțumit cu fotografiile pentru scena curentă”, explică Chris, „încerc să obțin o fotografie inedită, dintr-un alt unghi, probabil din apropierea camerei B, sau să realizez o imagine extraordinară din spatele scenei.”

Fotografiile realizate în spatele scenei ocupă aproximativ 5% din portofoliul lui Chris, însă oportunitățile nu lipsesc niciodată. „Dacă pot obține o imagine frumoasă cu macarale și lumini, fac un pas înapoi și realizez o fotografie largă”, spune Chris. „Alteori, este posibil să vezi iluminat din spate cameramanul sau operatorul brațului telescopic, ori regizorii privind concentrați în monitoare, alături de producători. Fotografiile în care regizorii interacționează cu actorii sunt foarte populare în rândul companiilor de film, însă aceste fotografii trebuie să țină cont de anumite rigori. Sunt momente tensionate, deci trebuie să fii cât mai discret cu putință.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-actor-threatens-a-man-with-a-gun-pointed-in-his-face

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/3.2, ISO 6400

Astfel, ajungem la unul dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie să le facă un fotograf de platou, spune Chris, acela de a rămâne nevăzut și neauzit. Pe lângă anii de experiență, aparatele sale α7R III contribuie pe ambele fronturi.

„Deși este bine să se poziționeze în apropierea operatorului camerei, fotograful de platou nu trebuie să se afle în linia vizuală a unui actor. Cu siguranță nu vrei să te uiți la actori prin vizorul aparatului foto, deoarece acest lucru îi poate distrage. În acele cazuri, ecranul rabatabil al camerei este deosebit de util. Mă pot ascunde în spatele operatorului brațului telescopic sau al operatorului de focalizare fără a periclita încadrarea și rămânând invizibil. Sau pot realiza un aranjament pentru fotografierea de la distanță.”

Când este obligatoriu să nu fiu auzit, modul de fotografiere silențioasă aparatului α7R III este deosebit de util. „În trecut, foloseam un accesoriu denumit blindaj insonor”, explică Chris, „care este o carcasă mare cu rol de izolare fonică a camerei, însă această soluție nu era nici pe departe ideală, deoarece puteai vedea doar 60% din cadru, nu puteai regla expunerea sau focalizarea, iar carcasele erau mari și grele. Am folosit acest accesoriu timp de 10-12 ani, însă când pe camerele fără oglinzi au fost montate obturatoare silențioase, am scăpat de o corvoadă uriașă.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-actors-in-costume-sit-in-a-dimly-lit-barn

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 800

Prin urmare, misiunea unui fotograf de platou este pur și simplu de a documenta producția? Sau fotografii precum Chris pot avea propriul aport prin abilitățile lor creative? „Cu siguranță este loc pentru expresie artistică”, spune Chris, „cu toate că, până la un punct, documentarea are o pondere covârșitoare. După ce realizez fotografiile de bază cu ocazia primelor duble, în diferite dimensiuni pentru varietate, îmi pot exprima mai liber personalitatea.” Având în vedere restricțiile impuse de iluminare și compoziție pe care trebuie să le depășească fotografii de platou, principalele mijloace prin care Chris oferă sesiunilor o notă personală le reprezintă varierea profunzimii câmpului și a vitezei obturatorului. Astfel, imaginile par să iasă din cadrele filmului.

Să luăm drept exemplu o scenă de acțiune. „Dacă actorul lovește cu pumnul sau dacă fotografiez o scenă cu mașini în viteză, nu-mi doresc pur și simplu să înregistrez la 1/500 sec. sau la 1/1000 sec. și să îngheț scena”, spune el. „Vreau ca aceste imagini să emane energie, să existe unele zone estompate când are loc lovitura, dar și să mențin fețele focalizate. Astfel că reduc viteza la circa 1/60 sec. La fel procedez și când fotografiez mașini în viteză. În loc să realizez o imagine statică și plictisitoare, prefer să surprind mișcarea printr-o fotografie panoramată. Este puțin mai captivant.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-kneels-by-a-building-following-an-explosion

Titlu: © Chris Raphael | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/4.0, ISO 6400

Modul în care abordează Chris subiecții aflați în acțiune în filme se bazează pe experiența sa în fotografia sportivă. În plus, anii petrecuți în postura de fotograf de portrete și de modă îl ajută să obțină portrete extraordinare ale actorilor. „Am lucrat alături de o agenție sportivă importantă și am ajuns asistentul unor fotografi de portret. Am realizat fotografii și pentru o companie din domeniul teatrului, iar când un prieten al unui prieten de-al meu a anunțat că va produce un film în Londra (Dragoste şi alte dezastre), nu am ezitat. Portofoliul meu în domeniul filmului s-a mărit treptat, iar eu mă simt minunat, deoarece efectiv fotografiez ceva diferit de fiecare dată și am ocazia să lucrez cu echipe de oameni extraordinari.”

Această experiență diversă este esențială când trebuie să lucreze cu o varietate de subiecți și situații, spune el. „La fiecare proiect am de-a face cu un amestec de scene cu lumină scăzută, acțiune, portrete și peisaje, iar experiența pur și simplu îți permite să te adaptezi mai repede și să eviți ratarea unor scene, ceea ce este un aspect esențial. Poate că o companie de film cheltuiește milioane de dolari și nu poate pur și simplu să deruleze înapoi scenele pentru că tu umblai prin setările camerei. Trebuie să știi mereu ce viteză a obturatorului și ce obiectiv să folosești și să fii pregătit în permanență. Nu ai prea mult timp la dispoziție și nu poți să faci greșeli!”

Produse prezentate în acest articol 

ILCE-7RM2

α7R II cu senzor de imagine Full Frame iluminat din spate

ILCE-7SM2

Cameră foto α7S II cu montură E şi senzor Full Frame

ILCE-6300

α6300 cameră cu montură E cu senzor APS-C

SEL2470GM

FE de 24-70 mm F2.8 GM

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL55F18Z

Obiectiv Sonnar® T* FE 55 mm F1,8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

Marea Britanie

Fotografia statică de film este cel mai interesant domeniu al fotografiei în care am lucrat. Fiecare zi pe platou este diferită și îmi aduce multe motive de bucurie...

Vizualizare profil


x