Detaliul poveștii Alpha Universe
Detaliul poveștii Alpha Universe
În fața dificultăților 

Andrea Frazzetta 

Este ciudat ca un fotojurnalist să fie inspirat de un selfie realizat sub impulsul momentului și postat online? Posibil. Dar trăim vremuri ciudate. Cu siguranță, au existat mai puține imagini cu impact mai puternic în ultimele luni decât portretul Alessiei Bonari, o asistentă medicală la finalul turei de 12 ore într-un spital pentru bolnavii de COVID-19 din nordul Italiei.

„Era miercuri, 11 martie 2020”, explică fotojurnalistul Andrea Frazzetta, „iar postarea Alessiei ajunsese la milioane de vizualizări în întreaga țară. Urmele lăsate de masca facială pe care o purtase întreaga zi păreau răni după o luptă. Pentru mine, imaginea a fost simbolizarea perfectă a ceea ce se întâmpla în lume”.

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portret al unui cadru medical din linia întâi din Italia

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 400

„La mijlocul lui martie”, continuă Andrea, „nordul Italiei devenise epicentrul pandemiei globale de COVID-19. În regiunea Lombardia, unde virusul a explodat prima dată în Occident, un sistem de sănătate bogat și avansat devenise dintr-odată o zonă de război”.

Constrâns de criză, Andrea Frazzetta a hotărât să răspundă așa cum numai un fotojurnalist veteran ar putea, cu propria serie de imagini care narează eforturile istorice de combatere a virusului ucigaș. A creat o serie de portrete uimitoare, la spitalele din nordul Italiei în cele mai negre zile ale luptei împotriva COVID-19, imaginile fiind publicate în New York Times Magazine.

În următoarele săptămâni, Andrea a realizat portrete cu personalul din prima linie a luptei la spitalele și clinicile din Brescia, Bergamo și Milano.

„Ideea a venit instinctiv”, spune el, „dar este și un simplu impuls comun numeroaselor documentare fotografice și portretistice –ne concentrăm pe fețele protagoniștilor în timpul unei tragedii și așa spunem povestea umană și costul uman”. 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portret al unei asistente medicale care își scoate masca facială la finalul unei ture

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Printre protagoniștii din seria lui Andrea s-au numărat „salvatori, voluntari, personal de curățenie, asistente și medici. 30 de subiecți în total, fotografiați la finalul turei, chiar când își dau jos măștile. Am dorit să le arăt oboseala și să citesc în ochii lor ce au făcut”.

Fotojurnaliștii precum Andrea lucrează mereu în umbra pericolului și, chiar dacă aici nu era o zonă de război, pericolul era la fel de real, dar invizibil. „A fost periculos, dar ne-am luat toate măsurile de precauție posibile. Există mereu un procent de risc în ceea ce facem. Dar m-a înfricoșat și chiar m-a șocat durerea pe care o vedeam în ochii celor pe care îi fotografiam. Și sper că teama mea s-a reflectat și în fotografii.” 

Toate portretele au fost realizate „cu o tehnică foarte simplă”, explică Andrea. „Am folosit un singur bliț HVL-F45RM ținut în mână, separat de aparatul foto, folosind controlerul radio wireless FA-WRC1M. A fost important ca tehnica să fie rapidă pentru a economisi timp, dar și să aibă o estetică neprelucrată – ceva care să reflecte momentul și situația în care fotografiam. Posibilitatea de a declanșa atât de ușor un bliț extern mic este o tehnică fundamentală pentru proiectele mele.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 o polițistă italiană își pune masca facială

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.5, ISO 400

Pe lângă emoțiile generate de situație, au fost și provocări tehnice. „Nu este ușor să fotografiezi cu echipament de protecție personală”, explică Andrea. „Masca, mănușile, combinezonul și mai ales ochelarii sunt un impediment. De exemplu, nu poți fotografia prin vizor, trebuie să folosești afișajul. Iar masca este o altă barieră psihologică. Deoarece subiecții nu îți văd expresiile, nu este ușor să stabilești o relație, în mod normal fundamentală în cazul portretelor.”

Deși proiectul în sine este factorul important, Andrea evidențiază portretele Monicăi Falocchi și al lui Marco Rizzi, drept cele mai captivante pentru sine. „Imaginea Monicăi a devenit deosebit de importantă în privința acestei serii”, spune el. „Nu a devenit doar coperta New York Times Magazine, ci este și un adevărat simbol al rezistenței în fața dezastrului.” 

Unul dintre primele portrete din serie, imaginea Monicăi „m-a făcut să înțeleg care era direcția corectă”, spune el. „Ieșită din Unitatea de Terapie Intensivă pentru câteva minute, și-a dat jos masca și s-a uitat direct prin aparatul foto către mine. În acea privire, se regăsea durerea nopții abia trecute. După ce a auzit declicul aparatului, și-a pus masca înapoi și s-a întors la pacienți, mânată de acest simț al datoriei.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portretul lui marco de la spitalul papa giovanni din italia

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.6, ISO 400

Despre Marco, directorul Unității de Boli Infecțioase de la spitalul Papa Giovanni XXIII, Andrea spune: „este o imagine ușor estompată. Nu este perfectă din punct de vedere tehnic. Dar surprinde în ochii lui Marco senzația momentului. Iar, uneori, imperfecțiunea este o valoare adăugată. Ne ajută să vedem viața”.

După cum este de așteptat, portretele trebuie să fie finalizate mult mai rapid decât lucrează de obicei Andrea și între el și subiecți se interpun acum omniprezentele echipamente de protecție personală. „Fiecare a durat doar câteva minute”, explică el, „dar în acel foarte scurt timp, s-a consumat o relație intensă cu subiecții”.

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 portret al unui chirurg care își scoate masca facială la finalul unei ture

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Fotografierea cu Sony α7R III și un obiectiv GM FE de 24-70 mm la f/2,8 a fost esențială pentru Andrea, permițându-i să lucreze rapid și eficient într-o situație atât de complexă. „Combinația este rapidă, ușoară și fiabilă, ceea ce este vital, deoarece nu aveam timp să-i deranjăm pe acești oameni din lucru mai mult de câteva secunde. Focalizarea cu sistemul de recunoaștere facială a fost fundamentală pentru a fotografia chiar mai rapid și mai precis, iar intervalul focal al obiectivului de 24 - 70 mm este perfect. Îmi permite să mă gândesc la portret, dar suficient de flexibil pentru a oferi context subiecților.”

Odată ce viața se reîntoarce încet la normal în nordul Italiei, Andrea speră că imaginile sale vor avea un impact de durată. „Va rămâne un proiect foarte important pentru mine, profesional și personal. Imaginile sunt parte a unei arhive din Italia care va colecta fotografii despre pandemie. Fotografia este foarte importantă din acest punct de vedere. Amintirea acestor zile ne va ajuta să ne gândim la un viitor mai bun. Nu știu cum va fi viața după virus, dar nimic nu va mai fi la fel.” 

Produse prezentate
ILCE-7RM3
Aparat foto tip cadru întreg α7R III de 35 mm

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE de 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Bliţ extern cu control wireless prin radio

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Controler radio wireless

FA-WRC1M

Articole corelate
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Italia

„Pentru mine, fotografia reprezintă instrumentul ideal pentru explorare, o modalitate de a descoperi lumea, alte persoane și o mai mare parte din mine. Cu fiecare fotografie primești ceva, prin implicarea în ceea ce înregistrezi și prin exprimarea propriului punct de vedere. Fiecare fotografie este o luare de poziție în această lume.”

Vizualizare profil


x