Detaliul poveștii Alpha Universe

Cum fotografiez eu | Reportaj cu Tomasz Tomaszewski

Pe măsură ce înaintez în vârstă, consider că am din ce în ce mai mult respect pentru fotografie, dar am învățat să înțeleg și limitările acesteia. Caut în continuare să relatez poveștile prin imagini, dar nu mai încerc să documentez sau să ofer dovezi despre cum arată lumea. Știu acum că adevărul este relativ, că depinde de persoana care realizează fotografia, iar camera este un instrument util pentru prezentarea unei viziuni oneste asupra vieții. După ce am văzut aceleași imagini, aceleași povești, prezentate de atâtea ori în emisiuni de televiziune și în filme, ceea ce ne încântă nu este modul în care arată lucrurile, ci cât suntem de capabili să prezentăm în mod diferit aceste lucruri.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 femeie kenyană înaltă ținând de o structură de acoperiș construită parțial

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 100

Am realizat cele mai recente imagini într-o călătorie în Kenya, într-o zonă în cea mai mare parte neatinsă de turism și de viața occidentală modernă. Am vrut să văd oameni care încearcă să supraviețuiască fără telefoane mobile sau medicamente, practic fără orice s-a inventat în ultimii 50 de ani. Imaginile nu prezintă o poveste, sunt o colecție. Ca de obicei, sper că una sau două dintre aceste imagini vor surprinde oamenii; o fotografie care nu rezonează sau nu provoacă o reflecție este doar un cadru gol.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 doamnă din kenya se așează pentru fotografie ținând un stâlp de lemn

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/4.5, ISO 320

Folosirea culorii

Cât privește imaginile pe care le-am realizat în Kenya, eu capturam oameni reali care făceau lucruri reale, așa că voiam să creez imagini cât mai apropiate de ceea ce trăiam în momentul respectiv. Scopul meu, prin distanța focală și culoare, este să mă apropii cât mai mult de acea viziune. De exemplu, fotografia alb-negru are o calitate abstractă. Are o putere emoțională incredibilă și, pentru mine, este mai elegantă. Pe de altă parte, culoarea este extrem de dificil de utilizat în mod expresiv în cea mai mare parte a timpului, astfel că, în schimb, mulți fotografi recurg la stilizarea imaginilor pe care le obțin pentru a stârni emoția în oameni.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 fată kenyană tânără cu un șal roșu pe cap mânând o turmă de capre

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/9.0, ISO 100

Echipamentul

Pentru a-mi realiza viziunea atunci când fotografiez încerc să nu complic lucrurile. În principal, folosesc aparatul Sony α7R III și obiectivul GM cu FE de 24-70 mm, f/2,8. Această combinație îmi permite să focalizez extrem de rapid, pentru a surprinde momentul pe care îl vreau. Pentru majoritatea proiectelor vreau să realizez fotografiile de la o distanță foarte mică față de subiect. De fapt, am un punct special pe obiectiv care marchează distanța focală de aproximativ 35 mm și, pe cât posibil, fotografiez în jurul acelei distanțe.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 profil al unei fete tinere din kenya cu părul împletit

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/8.0, ISO 100

Când privim înapoi în istoria fotografiei, este surprinzător câte imagini au fost realizate cu doar două distanțe focale. Există distanța focală de 50 mm, care este poate cea mai frumoasă, dar poate fi dificil de utilizat, și există distanța focală de 35 mm. Distanțele focale mai mari oferă privitorului un sentiment de voyeurism, care îl distanțează de subiect. Subiectul devine un simplu obiect, un actor interpretând un rol pe o scenă.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 doamnă din kenya se așează pentru fotografie în timp ce un câine stă adormit în fundal

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1600

Așadar, care este motivul pentru care fotografii îndrăgesc atât de mult obiectivele de 35 mm și de 50 mm? În opinia mea, se datorează faptului că aceste obiective se apropie de câmpul vizual al omului. Când folosești obiective de 24 mm sau de 28 mm, în fața ta ar putea fi o scenă foarte plictisitoare, dar când privești prin vizor poți vedea dincolo de ceea ce este la suprafață; creierul tău vede ceva diferit de ceea ce vedea înainte. Cu un obiectiv de 35 mm sau 50 mm, dacă scena din fața ta este banală, la fel va fi și prin vizor. Deci, în special când folosești o distanță focală de 50 mm, trebuie să fii fascinat și să vezi ceva uimitor, care să te facă să apeși declanșatorul.

Cheia constă în simplitate

Întotdeauna sunt extrem de atent când realizez o fotografie, motiv pentru care nu folosesc funcția de fotografiere continuă. Cred că ar trebui să ne concentrăm mai mult asupra laturii umane atunci când fotografiem, așa că întotdeauna capturez imaginile una câte una. De fiecare dată când apăs declanșatorul, trebuie să știu de ce fac acest lucru; trebuie să existe un motiv clar. Trebuie să fiu uimit sau surprins.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 interiorul unei bucătării dintr-o colibă din kenya cu carne agățată pe cârlige

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1250

Pentru mine, atingerea perfecțiunii este strâns legată de provocarea reducerii: de a reduce o imagine la elementele fundamentale și de a transmite sens chiar şi în aceste condiţii. Acest lucru contrastează cu lumea comercială în care imaginile sunt decorate, iar obiectele sunt mutate în cadru, culorile sunt îmbunătățite până când nu mai reprezintă realitatea. În imaginile mele vreau să obțin o stare în care nimic să nu poată fi eliminat din fotografie, iar acest lucru este valabil și pentru culoare: vreau ca aceasta să fie atât de perfectă și de reală, încât mintea să înțeleagă pe loc imaginea, încât totul să fie evident. Vreau să privesc o fotografie și să o înțeleg într-o fracțiune de secundă.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 umbre ale rufelor atârnate pe o sârmă la uscat cu un papuc roz în cadru

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/10, ISO 100

În acest context, pentru a obține o fotografie extraordinară, trebuie să creezi ceva care să ascundă un secret, o metaforă. Dacă învălui o poveste într-un secret, acea poveste devine mai valoroasă, iar același lucru este valabil și pentru fotografie. Cele mai bune imagini sunt cele care ne stârnesc imaginația și care dau naștere la întrebări, provocându-ne să găsim o concluzie. Dacă totul îți este oferit pe tavă și nu trebuie să depui niciun efort, atunci fotografia nu va avea niciun efect profund asupra ta.

Produse prezentate

ILCE-7RM3

Cameră α7R III Full Frame de 35 mm și focalizare automată

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE de 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

Articole corelate

Tomasz Tomaszewski
Alpha Universe

Tomasz Tomaszewski

Polonia

„Ceea ce contează pentru mine la o fotografie nu este ceea ce arată sau prezintă imaginea, ci mai degrabă ce tipuri de întrebări lansează și spre ce gânduri reușește să îndrepte observatorul”

Vizualizare profil


x